ب) شهادت دو مرد: لذا غیر از جرائم مذکور در شهادت مربوط به حق ا… در بعضی دیگر از جرائم حق ا…. با دو شاهد مرد ثابت می شود و برخی از جرائم حق الناس نیز با شهادت دو مرد ثابت می شود که بدین ترتیب؛ بر اساس ماده ۲۳۰ ق. آ. د. ماده – موارد ذیل در دعاوی مدنی (حقوقی) به شرح ذیل می باشد.
۱) اصل طلاق و اقسام آن (بند الف ماده ۲۳۰ ق. آ. د. م)
۲) رجوع در طلاق (بند الف ماده ۲۳۰ ق. آ. د. م)
۳) دعاوی غیر مالی (بند الف ماده ۲۳۰ ق. آ. د. م)
۴) مسلمان بودن (بند الف ماده ۲۳۰ ق. آ. د. م)
۵) بلوغ (بند الف ماده ۲۳۰ ق. آ. د. م)
۶) جرح و تعدیل (بند الف ماده ۲۳۰ ق. آ. د. م)
۷) عفو از قصاص (بند الف ماده ۲۳۰ ق. آ. د. م)
۸) وکالت (بند الف ماده ۲۳۰ ق. آ. د. م)
۹) وصیت (بند الف ماده ۲۳۰ ق. آ. د. م)
۱۰) قذف (م ۱۵۳ قانون مدنی)
۱۱) شرب خمر (م ۱۵۳ قانون مدنی)
۱۲) حد سرقت (بند ۱ ماده ۱۹۹ قانون مدنی)
شهید اول با قید ((حد)) خود سرقت را خارج کرد زیرا خود سرقت فقط نسبت به ثبوت مال یعنی برگرداندن مال مسروقه که جنبه حق الناسی است هم به وسیله شهادت دو مرد و هم به وسیله شهادت یک مرد و دو زن و هم به وسیله یک شاهد و قسم می تواند ثابت گردد[۷۴].
گفتار دوم: شهادت سه مرد و دو زن
بعضی از اقسام زنا به واسطه سه مرد و دو زن ثابت می شود مثل زنائی که حد آن سنگسار کردن است[۷۵].
و همچنین جلد (تازیانه) - قتل با شمشیر – جلد (تراشیدن سر و تبعید) – جلد و کیفر اضافه – ضغث؛ با شهادت سه مرد و دو زن ثابت می شود.
بر اساس ماده ۷۴ قانون مجازات اسلامی زنا چه موجب حد جلد باشد و چه موجب حد رجم، با شهادت چهار مرد عادل یا سه مرد عادل و دو زن عادل ثابت می شود.
گفتار سوم: شهادت دو مرد یا یک مرد و دو زن
بر این قسم اگر اصل مال باشد ثابت می شود که جنبه حق الناسی (دیون و اموال) دارد[۷۶].
دعاوی مالی (بند ب ماده ۲۳۰ ق. آ. د. م)
آنچه مقصود از آن مال است (بند ب ماده ۲۳۰ ق. آ. د. م)
دین (بند ب ماده ۲۳۰ ق. آ. د. م)
ثمن جمیع (بند ب ماده ۲۳۰ ق. آ. د. م)
معاملات (بند ب ماده ۲۳۰ ق. آ. د. م)
وقف (بند ب ماده ۲۳۰ ق. آ. د. م)
اجاره (بند ب ماده ۲۳۰ ق. آ. د. م)
وصیت به نفع مدعی (بند ب ماده ۲۳۰ ق. آ. د. م)
غضب (بند ب ماده ۲۳۰ ق. آ. د. م)
جنایت خطایی و شبه عمد موجب دیه (بند ب ماده ۲۳۰ ق. آ. د. م)
گفتار چهارم: شهادت یک مرد و دو زن
بنابراین شهادت دو مرد با یک مرد و دو زن یا چهار زن بر اساس ماده ۲۳۰ ق. آ. د. م به شرح ذیل می باشد[۷۷]:

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

عیوب زن (بند ج ماده ۲۳۰ ق. آ. د. م) منظور از عیوب باطنی زن از قبیل قرن ورتق، نه عیوب ظاهری زنان مانند جذام و کوری و پیسی، زیرا این امور داخل در قسمی است که فقط با شهادت دو مرد ثابت می شود.
ولادت (بند ج ماده ۲۳۰ ق. آ. د. م)
رضاع (شیر دادن) (بند ج ماده ۲۳۰ ق. آ. د. م)
کیادت (بند ج ماده ۲۳۰ ق. آ. د. م)
دعاوی که اطلاع آنها معمولاً در اختیار زنان است (بند ج ماده ۲۳۰ ق. آ. د. م)
گفتار پنجم: شهادت دوزن به تنهایی[۷۸]
حیض (شیخ مفید، المقنعه، ص ۲۴، ابن ادریس، سرائر، ص ۲۷۴، محقق حلی، شرائع الاسلام، ص ۳۴۵)
نفاس (شیخ مفید، المقنعه، ص ۲۴، ابن ادریس، سرائر، ص ۲۷۴، محقق حلی، شرائع الاسلام، ص ۳۴۵)
تولد طفل زنده (شیخ مفید، المقنعه، ص ۲۴، ابن ادریس، سرائر، ص ۲۷۴، محقق حلی، شرائع الاسلام، ص ۳۴۵)
رضاع (شیخ مفید، المقنعه، ص ۲۴، ابن ادریس، سرائر، ص ۲۷۴، محقق حلی، شرائع الاسلام، ص ۳۴۵)
لذا موید پذیرش این شهادت،. صحیحه عبدا… بن سنان است که در آن، امام صادق (ع) فرموده است[۷۹]: ((شهادت زنان به تنهایی و بدون همراهی مردان، در تمامی مواردی که نظر در آن برای مردان جایز نیست، جایز است.))
گفتار ششم: شهادت یک زن به تنهایی
شهادت یک زن برای اثبات ربع وصیت کافی است، همچنین شهادت زن قابله بر تولد طفل[۸۰].
بنابراین به شهادت هر یک زن، یک چهارم مال وصیت شده ثابت می شود، یعنی اگر تنها یک زن بر آن شهادت داده یک چهارم مال ثابت می شود که به مدعی له داده شود، و اگر دو زن شهادت دهند، نصف مال به موصی له داده می شود، و اگر سه زن شهادت دهند سه چهارم مال به موصی له داده می شود[۸۱].
گفتار هفتم: شهادت ۵۰ مرد
وقتی لوث ثابت (مدعی علیه، بینه ای بر برائت خود ندارد، مدعی باید پنجاه نفر را برای قسم خوردن در محضر دادگاه آماده کند که مدعی نیز یکی از آنان است. این قسم خوردگان باید دارای شرایطی باشند که در این قسمت به آن می پردازیم[۸۲]:
بستگان نسبی
مرد بودن

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...