فایل های دانشگاهی -تحقیق – پروژه | مبحث دوم: ارائه داده های آماری – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
گفتارچهارم:نمونه گیری
جامعه ی آماری عبارت است از همه ی اعضای واقعی یا فرضی که علاقه مند هستیم یافته های پژوهشی را به آن ها تعمیم دهیم ؛ به عبارت دیگر جامعه آماری عبارت است از مجموعه افراد یا واحدهایی که دارای حداقل یک خصیصه مشترک باشند.[۳۰۱] نمونه در معنای کلی هر جزء یا نسبتی از جامعه است ، خواه معرف باشدیا معرف نباشد و به هر نحوی که انتخاب شده باشد.ولی در پژوهشهای علمی به بخشی از جامعه که معرف یا نماینده آن جامعه است و همه ویژگی ها را که از لحاظ موضوع پژوهش مهم تلقی می شود به تناسب دارا باشد و بتوان از راه مشاهده و تجزیه و تحلیل اطلاعات و بر اساس اصول این ویژگی ها و مشخصات جامعه را استنباط کرد ، نمونه گفته می شود. باید توجه داشت که یک نمونه لزوماً معرف واقعی جامعه نیست . امکان دارد نمونه های مختلفی که به صورت تصادفی از یک جامعه آماری انتخاب میشوند با یکدیگر متفاوت باشند،ولی می توان مقدار تفاوتهای نمونه ها را با جامعه با شاخصی که خطای استاندارد نامیده می شود محاسبه کرد.[۳۰۲]برای نمونه گیری روش های مختلفی وجود دارد که در این پژوهش روش نمونه گیری چند مرحله ای استفاده شده است.چنانچه افراد جامعه را بتوان به صورت سلسله مراتبی از انواع واحدهای اندازهگیری با اندازه های متفاوت مورد نظر قرار داد می توان نمونهگیری چند مرحلهای را به کار برد.[۳۰۳] جامعه آماری همه ی دانش آموزان دختر دوره متوسطه ناحیه ۲و۴ آموزش و پرورش شهرستان قم میباشد، زیرا بر اساس بررسیهای انجام شده بیشترین ناهنجاری های در این نواحی بوده است.تعداد نمونه تحقیق هم ۱۶۴ نفر دانش آموز است که به صورت تصادفی از مدارسی در هر دو ناحیه انتخاب گردیده است.
توزیع فراوانی ناحیه آموزش و پرورش دانش آموزان پاسخ دهنده
جدول۳-۱
ناحیه آموزش و پرورش
فراوانی
درصد
درصد معتبر
درصد تجمعی
۲
۸۲
۵۰٫۰
۵۰٫۰
۵۰٫۰
۴
۸۲
۵۰٫۰
۵۰٫۰
۱۰۰٫۰
مجموع
۱۶۴
۱۰۰٫۰
۱۰۰٫۰
نمودار۳-۱توزیع فراوانی مقطع تحصیلی دانش آموزان پاسخ دهنده به سوالات پرسشنامه
جدول ۳-۲توزیع فراوانی مقطع تحصیلی دانش آموزان پاسخ دهنده به سوالات پرسشنامه
مقطع تحصیلی
فراوانی
درصد
درصد معتبر
درصد تجمعی
اول
۵۰
۳۰٫۵
۳۰٫۵
۳۰٫۵
دوم
۴۰
۲۴٫۴
۲۴٫۴
۵۴٫۹
سوم
۵۴
۳۲٫۹
۳۲٫۹
۸۷٫۸
چهارم
۲۰
۱۲٫۲
۱۲٫۲
۱۰۰٫۰
مجموع
۱۶۴
۱۰۰٫۰
۱۰۰٫۰
نمودار۳-۲ توزیع فراوانی مقطع تحصیلی دانش آموزان پاسخ دهنده به سوالات پرسشنامه
جدول۳-۳ توزیع فروانی سن پاسخ دهندگان به سوالات پرسشنامه
تعداد پاسخ
۱۶۴
پاسخ داده نشده
۰
میانگین
۱۶٫۴۳
انحراف استاندارد
۱٫۰۰۳
سن
فراوانی
درصد
درصد معتبر
درصد تجمعی
۱۵
۳۵
۲۱٫۳
۲۱٫۳
۲۱٫۳
۱۶
۵۱
۳۱٫۱
۳۱٫۱
۵۲٫۴
۱۷
۵۱
۳۱٫۱
۳۱٫۱
۸۳٫۵
۱۸
۲۷
۱۶٫۵
۱۶٫۵
۱۰۰٫۰
مجموع
۱۶۴
۱۰۰٫۰
۱۰۰٫۰
نمودار۳-۳ : توزیع فراوانی سن دانش آموزان پاسخ دهنده به سوالات پرسشنامه
گفتار پنجم: نحوه تکمیل پرسشنامه و استخراج داده ها
تکمیل پرسشنامه ممکن است به صورت مستقیم یا غیر مستقیم باشد. پرسشنامه زمانی غیر مستقیم است که پرسشگر آن را بر مبنای پاسخ هایی که پاسخگو میدهد تکمیل نماید. پرسشنامه زمانی مستقیم گفته می شود که پاسخگو شخصا آن را تکمیل نماید. در این صورت پرسشنامه را یا پرسشگر به دست شخص پاسخگو داده و در ضمن توضیحات لازم را به او میدهد یا این پرسشنامه با پست یا وسیله دیگری برای پاسخگو فرستاده می شود که چندان قابل اعتماد نیست.[۳۰۴] در این پایان نامه محقق با مراجعه به مدارس و ارائه مجوز صادره از سوی اداره آموزش و پرورش هر دو ناحیه با رعایت قوانین و مقررات خاص مدرسه و با همکاری مسولین مدرسه شخصا پرسشنامه را در بین دانش آموزان توزیع نموده است. در واقع توزیع پرسشنامه توسط خود محقق انجام پذیرفته و امکان پاسخگویی به سوال های احتمالی دانش آموزان و رفع اشتباهات فراهم بوده است وتکمیل پرسشنامه به صورت مستقیم میباشد.
گفتار ششم: چگونگی تحلیل داده ها
پس از جمع آوری پرسشنامه ، داده های آماری در نرم افزار رایانه ای مربوط وارد شده و به وسیله نرم افزار spss وexcel داده ها تحلیل شده و نتایج آماری جهت تحلیل کیفی آماده شده است. جهت ارائه نتایج آماری هر یک از متغیرها جداول و نمودار هایی طراحی گردیده است. هر یک از جداول بیانگر فراوانی پاسخ پرسش شوندگان و نیز درصد فراوانی هر یک از پاسخ ها ، درصد معتبر و تجمعی است. علاوه بر این موارد میانگین تاثیرگذاری عوامل از منظر همه دانش آموزان مشخص گردیده است.
در پایان جداول مربوط به متغیرها که تاثیر هریک از آن ها را به طور جداگانه سنجیده است، در جدول جداگانه ای میانگین تاثیر گذاری هر یک از متغیرهای (عوامل) در هر دو ناحیه به طور جداگانه سنجیده شده است و به نوعی یک بررسی مقایسه ای انجام پدیرفته است.
همان طور که قبلا اشاره شد در طراحی پرسشنامه از طیف لیکرت استفاده شده است که دارای پنج گزینه خیلی کم ، کم ، متوسط ، زیاد، خیلی زیاد میباشد که به ترتیب به هریک از این گزینه ها اعداد یک تا پنج تعلق میگیرد. به طور مثال چنانچه میانگین ۴ باشد بیانگر تاثیر زیاد متغیر در بروز رفتارهای ناهنجار دانش آموزان است درصورتی که عدد به دست آمده در میانگین به صورت اعشار باشد چنانچه کمتر از چهار و نیم باشد بیانگر تاثیر زیاد و در صورتی که بیشتر ازچهار و نیم باشد بیانگر تاثیر خیلی زیاد متغیر است.
مبحث دوم: ارائه داده های آماری
گفتار اول: بررسی علل فردی- روانی
الف: میانگین و توزیع فراوانی مشکلات و بیماری های روانی
جدول۳-۴
تعداد پاسخ
۱۶۴
پاسخ داده نشده
۰
میانگین
۴٫۰۱
انحراف استاندارد
۱٫۲۰۱
فراوانی
درصد
درصد معتبر
درصد تجمعی
خیلی کم
۱۰
۶٫۱
۶٫۱
۶٫۱
کم
۱۲
۷٫۳
۷٫۳
۱۳٫۴
متوسط
۲۱
۱۲٫۸
۱۲٫۸
۲۶٫۲
زیاد
۴۵
۲۷٫۴
۲۷٫۴
۵۳٫۷
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1401-09-24] [ 04:26:00 ب.ظ ]
|