دانلود پایان نامه و مقاله – قسمت 19 – 8 |
مبحث اول:حقوق مادی
کارمندان در قبال انجام وظیفه از حقوق ومزایایی برخوردار میشوند که شامل حقوق ماهیانه ومزایای نامنظمی است که به صورت غیرمستمر پرداخت میشود.میزان این حقوق به وسیله قانون تعیین میشود و هر گونه تغییر در آن به عهده قانونگذار میباشد.رضایت طرفین هیچ تاثیری در میزان حقوق ندارد.
برخلاف بخش خصوصی که میزان حقوق در آن کاملا درارتباط با ارزش نیروی کار میباشد و راندمان کار برمیزان دستمزد تاثیرمیگذارد،در بخش عمومی این منطق دولت است که میزان حقوق را مشخص میکند وهدف از قراردادن حقوق برای کارمندان،تامین استقلال مالی ورفع نیازهای ضروری وی میباشد.البته سطح حقوق به نوع وظایف،مسئولیتها وپست سازمانی بستگی دارد.
گفتار اول:حقوق ثابت(ماهانه)
بند اول:در قانون استخدام کشوری
بر اساس ماده۳۰ ق.ا.ک:”کلیه مشاغل وزارتخانهها وموسسات دولتی مشمول این قانون به وسیله سازمان امور اداری واستخدامی کشور بر اساس اهمیت و وظایف ومسئولیتها وشرایط تصدی از لحاظ معلومات وتجربه طبقهبندی به یکی از گروههای جدول یاجداول حقوق تخصیص مییابد.جدول یا جداول حقوق موضوع این ماده از طرف سازمان امور اداری واستخدامی کشور تهیه وبه تأیید شورای عالی حقوق ودستمزد میرسد.” و تبصره ماده ی۳۳:”به منظور استقرار نظام هماهنگ درتعیین حقوق ومزایای مستخدمین دولت،شورای حقوق ودستمزد از وزیر دارایی ویکی از وزراء به انتخاب نخست وزیر ودبیرکل سازمان امور اداری واستخدامی کشور تشکیل میشود.”
همچنین مطابق ماده ۳۳:”جداول حقوق ماهانه مستخدمین رسمی مشمول این قانون از عدد صد کمتر واز عدد ۹۰۰بیشتر نخواهد بود که با اعمال ضریب ماده۳۳ حقوق مستخدمین تعیین خواهد شد.
تبصره ۱-حقوق ماهانه مقامات مذکور در زیر در جداول موضوع ماده ۳۰ قرار نمیگیرد وبا اعمال ضریب ماده۳۳ به شرح زیر تعیین میشود:
الف-معاونوزارتخانهها ۱۰۰۰
ب-استاندار،سفیر،معاوننخستوزیر ۱۱۰۰
پ-وزیر،دبیرکل سازمان امور اداری واستخدامی کشور ۱۲۵۰
ت-نخست وزیر ۱۴۰۰
تبصره۲-حقوق ومزایای افرادی که بعد از انقلاب اسلامی (۲۲/۱۱/۱۳۵۷)درمقام سرپرست وزارتخانهها انجام وظیفه نمودهاند معادل حقوق ومزایای وزیرتعیین میگردد واز محل اعتبار مربوط قابل پرداخت است.”
ماده۳۴ این قانون:”مستخدم رسمی به استناد شغلی که برای آن استخدام میشود در پایه یک گروه مربوط وارد خدمت میشود و در صورتی که این قبیل مستخدمین دارای سابقه خدمت دولتی باشنند به ازای هر دوسال سابقه خدمت دولتی آنان یک پایه در گروه شغل موردتصدی به آنان اعطا میشود….”
با توجه به قانون استخدام کشوری پرداخت حقوق ثابت کارمند بر اساس جدولی به نام جدول حقوق صورت میگیرد.در این جدول ۱۲ گروه وهرگروه ۱۵ پایه تعیین شده است(به استثنای گروه۱۲ که در پایه۱۴ متوقف میشود)در مقابل هر پایه با توجه به اهمیت آن یک عددفرضی به عنوان عدد مبنا قرار میگیرد که حقوق کارمند بر اساس آن محاسبه میشود.این عدد از ۱۰۰ تا۹۰۰ درنوسان است.برای محاسبه حقوق ماهانهی کارمند،عدد مبنای هر پایه را در” ضریب حقوق” ضرب میشود.
در ماده ۳۳ هم سازمان امور اداری واستخدامی کشور مکلف شدهاست با افزایش هزینه های زندگی ضریب جدول حقوق را تغییر دهد.
هر گونه تغییر (افزایش وکاهش)در حقوق ماهانه باید از مجاری قانونی خودش صورت بگیردبه همین دلیل در تبصره ماده۳۳ همه دستگاهها چه مشمول این قانون باشند چه نباشند رامکلف کردهاست هرنوع تغییر درمیزان حقوق ومزایای مستخدمین خود قبلا موافقت شورای مذکور را کسب کنند.
بند دوم:در قانون مدیریت خدمات کشوری
یکی از مباحث مهم این قانون جدید بخش حقوق ومزایای کارمندان محسوب میشود که به دلیل نارضایتی عمومی کارمندان ازحقوقشان در این بخش نوآوریهای مهمی در جهت رفع تبعیض ها وارتقاء حقوق و مزایا به وجود آمد.
روش پرداخت حقوق در این قانون از نظام “گروه شغلی” به نظام “امتیازی” تغییر پیدا کردهاست.در واقع محاسبه حقوق کارمندان با توجه به امتیازات حاصله خواهدبود وهرچه امتیاز بیشتری کسب کند برمیزان حقوقش افزوده میشود.در این نظام امتیازی،بر اساس دو عامل “شغل” و”شاغل”حقوق کارمندان محاسبه میشود.بدین ترتیب که امتیاز مشاغل با توجه به اهمیت وپیچیدگی شغل ومسئولیتهایی که برعهدهی کارمند قرار داهشد وهمچنین تخصص و مهارتهای موردنیاز آن شغل در جداول حقوق رتبه بندی میشود.تواناییهای فردی،مدرک،ساعات آموزش ومیزان جلب رضایت ارباب رجوع در کسب امتیاز شاغل تاثیرگذار است.در نهایت با مجموع این امتیازات ودرنظرگرفتن شایستگی فردی و حساسیتهای شغلی،میزان حقوق دریافتی محاسبه میشود.
مطابق ماده۶۴ ق.م.خ.ک:”نظام پرداخت کارمندان دستگاههای اجرایی بر اساس ارزشیابی عوامل شغل وشاغل وسایرویژگیهای مذکور در مواد آتی خواهد بود.امتیاز حاصل از نتایج ارزشیابی عوامل مذکور در این فصل ضرب درضریب ریالی،مبنای تعیین حقوق ومزایای کارمندان قرار میگیرد وبرای بازنشستگان وموظفین یا مستمریبگیران تیز به همین میزان تعیین میگردد.
تبصره_ضرب ریالی مذکور در این ماده با توجه به شاخص هزینه زندگی در لایحه بودجه سالانه
پیشبینی وبه تصویب مجلس شورای اسلامی میرسد.”
یکی از موارد بدیع وبسیار مثبت این قانون،برهم زدن تبعیض ها در دریافت حقوق ثابت است و با توجه به مواد مذکور دربالا موظفین و مستمریبگیران هم با روش پرداختی یکسان مشمول همین قانون هستند.
برای محاسبه میزان حقوق ثابت کارمند با توجه به قانون مدیریت خدمات کشوری،جمع عوامل شغل وشاغل را در ضریب ریالی که هرساله توسط مجلس تصویب میشود ضرب میکنیم.این ضریب ریالی هرساله افزایش مییابد.
۱-عامل شغل
مطابق ماده ۶۵:”کلیه مشاغل مشمول این قانون بر اساس عواملی نظیر اهمیت وپیچیدگی وظایف و مسئولیتها،سطح تخصص و مهارتهای موردنیاز به یکی از طبقات جدول یا جداول حق شغل اختصاص مییابند.حداقل امتیازجدول یاجداول ارزشیابی مشاغل(۲۰۰۰) وحداکثرآن(۶۰۰۰)میباشد.
در واقع قانوگذار برای حداقل وحداکثر را مشخص کردده تا مدیران نتوانند درمیزان حقوق دخل وتصرف کنند.حداکثر حقوق سه برابر حداقل آن میباشد.
برای تعیین میزان امتیازات،هرکدام از مشاغل جداول حقوق در پنج رتبه قرارمیگیرد.مطابق تبصره ۱ ماده۶۵:”هرکدام از مشاغل متناسب با ویژگیها،حداکثر در پنج رتبه مقدماتی،پایه،ارشد،خبره و عالی طبقهبندی میگردند و هر کدام از رتبهها به یکی از طبقات جدول یاجداول موضوع این ماده اختصاص مییابد.رتبههای خبره و عالی به مشاغل کارشناسی وبالاتر اختصاص مییابد.”
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1401-09-24] [ 03:17:00 ب.ظ ]
|