‌از طرف‌ دیگر، نسبت فوق اثربخشی سیاست قیمت گذاری را مورد سنجش و ارزیابی قرار می­دهد.

۳-۵-۲-۲-ب نسبت ارزشیابی سود (Price/ Earning)

برخی از نسبت­ها، رابطه شرکت را با سهامدارانش مورد ارزیابی قرار می­ دهند. نسبت بسیار معروفی که اغلب به عنوان نسبت P/E نامیده می­ شود، یکی از این نوع نسبتهاست که از طریق تقسیم قیمت بازار هر سهم به درآمد(سود) هر سهم محاسبه می­ شود.

نسبت ارزشیابی سود (قیمت به سود) به منظورارزیابی ارتباط بین ارزش بازار سهام و سود سهام می ­تواند مورد استفاده قرار گیرد. این نسبت که اغلب به صورت (P/E) بیان می شود، تاحدی وضعیت موجود، رشدبالقوه، ارزش بازار و درآمد شرکت را منعکس می­ کند. نسبت ارزشیابی سود، بیان می­ کند که بازار برای سودهرسهم شرکت چقدرمایل است پول نقدپرداخت کند.مثلا نسبت ۱۵۰ به ۱۰ نشان می­دهدکه بازار برای هر۱۰ ریال سودهرسهم شرکت حاضراست ۱۵۰ ریال پرداخت کند.قیمت بازار، به تنهایی گران یاارزان بودن سهام را نشان نمی­دهد. مثلاً خریداری یک سهم ۲۷۰۰۰ ریالی ممکن است از خریداری یک سهم ۲۸۰۰ ریالی ‌بهتر باشد. به منظوربرآورد ارزش،لازم است که قیمت سهام به نحوی با سودتحصیل شده توسط شرکت مرتبط گردد.نسبت ارزشیابی سود، سهام رابه یک معیار قابل مقایسه با سایر سهام شرکت­ها تبدیل می­ کند. این نسبت، تعیین می­کندکه چه ملبغ سرمایه گذاری برای تحصیل یک ریال سودسالانه،لازم می‌باشد.فرمول محاسباتی این نسبت به صورت زیراست:

بالا بودن این نسبت به عنوان یک شاخص رشد مناسب مورد توجه قرارمی­گیرد، زیرا که قیمت سهام در بورس معمولاً منعکس کننده انتظارات سرمایه گذاران نسبت به سود سال­های آتی شرکت ‌می‌باشد. شرکت­هایی که روند صعودی درسودسالانه خود دارند، نوعاً نسبت قیمت به سود بالاتری خواهند داشت. دربازار سهام معمولاً دامنه وسیعی برای نسبت قیمت به سود وجود دارد، اما این نسبت غالباً بین ۴ الی ۱۲ در نوسان ‌می‌باشد.

۳-۵-۲-۲-ج نسبت بدهی به حقوق صاحبان سهام

این نسبت شاخص مهمی از توانایی شرکت در بازپرداخت بدهی­های خود می‌باشد. در صورت بالا بودن این نسبت، شرکت احتمالا برای پرداخت بهره و حتی اصل بدهی­ها دچار مشکل خواهد شد.

۳-۵-۳ متغیر کنترلی و نحوه محاسبه آن

۳-۵-۳-۱ اندازه شرکت (Company Size)

از لگاریتم طبیعی کل دارایی­ ها به دست می ­آید. این امر به منظور کنترل تأثیر اندازه بر روی ایجاد ثروت به واسطه صرفه جویی ناشی از مقیاس، قدرت انحصاری و قدرت چانه زنی انجام می شود.

کل دارایی­ ها: این قلم نشان دهنده ‌دارایی­های جاری به علاوه اموال، ماشین آلات و تجهیزات به علاوه سایر دارایی­ های غیر جاری می‌باشد.

۳-۶- قلمرو تحقیق

۳-۶-۱ جامعه آماری

جامعه آماری به کل گروه افراد، وقایع یا چیزهایی اشاره دارد که محقق می‌خواهد به تحقیق درباره ی آن ها بپردازد (سکاران ۱۳۸۲، ۳۳). جامعه آماری این تحقیق تمام شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در صنایع مواد دارویی و غذایی بجز قند می‌باشد که از ابتدای سال ۱۳۸۱ لغایت ۱۳۹۰ در بورس فعال بوده ­اند و دارای ویژگی­های زیر باشند:

    1. از ابتدا و یا قبل از سال ۸۱ در بورس پذیرفته شده باشند.

    1. پایان سال مالی آن ها منتهی با اسفند ماه باشد.

  1. در طول دوره تحقیق وقفه عملیاتی نداشته باشند.

۳-۶-۲ نمونه آماری

در این تحقیق جهت انتخاب نمونه با توجه به مشخص بودن و محدود بودن شرکت­های فعال در ۲ صنعت مورد مطالعه تمامی شرکت های مذبور مورد بررسی قرار گرفتند و پس از بررسی شرکت­هایی که دارای ویژگی­های ذکر شده در بند جامعه آماری بودند و اطلاعات آن ها نیز در دسترس بود مورد مطالعه قرار گرفتند. لازم به ذکر است که ۴۷ شرکت از بین شرکت­های مواد دارویی وغذایی به جز قند به عنوان نمونه آماری انتخاب گردیدند.

۳-۷- نحوه جمع‌ آوری اطلاعات

در این تحقیق، گردآوری ازاطلاعات و داده ­های موردنیاز در دو مرحله انجام شده است. در مرحله­ اول برای تدوین مبانی نظری تحقیق از روش کتابخانه ­ای (و مراجعه به مقالات فارسی و لاتین از طریق سایت­های مربوطه) و در مرحله­ دوم، برای گردآوری داده ­های مورد نظر از صورت­های مالی ارائه شده به بورس اوراق بهادار، و سایر منابع اطلاعاتی مرتبط مانند بانک اطلاعاتی تدبیرپرداز و ره­آورد نوین استفاده شده است.

۳-۸- روش آماری و آزمون فرضیه‌ها

۳-۸-۱ آزمون­های تشخیص در داده ­های ترکیبی

برای تعیین مدل مورد استفاده در داده ­های ترکیبی از آزمون­های مختلفی به شرح زیر استفاده می­ شود:

۳-۸-۱-۱ آزمون چاو

آزمون چاو[۴۲] برای تعیین به­ کارگیری مدل اثرات ثابت در مقابل تلفیق کل داده ­ها (مدل یکپارچه شده) انجام می­ شود. فرضیات این آزمون به صورت زیر است:

مدل تلفیقی مناسب است=۰H

مدل اثرات ثابت مناسب است=۱H

فرضیه اول ‌بر اساس مقادیر مقید و فرضیه مقابل آن ‌بر اساس مقادیر غیر مقید است. آماره­ی آزمون چاو بر اساس مجموع مربعات خطای مدل مقید و مدل غیر مقید به صورت زیر است:

=Nتعداد شرکت

=Kتعدادمتغیرهای توضیحی

NT=تعدادشرکتها * دوره زمانی

این آماره دارای توزیعF با درجه آزادی N-1 و NT-N-K است. اگر ارزش آماره F مقید از ارزش آماره F جدول کمتر باشد، در سطح معنی داری تعیین شده، فرضیه H0 رد می­ شود و اثر معنی­داری برای مقاطع وجود خواهد داشت. ‌بنابرین‏، مدل اثر ثابت انتخاب می­ شود، در این غیر این صورت از مدل داده ­های تلفیق شده استفاده می­ شود (اشرف­زاده و مهرگان ۱۳۸۷، ۵۷).

۳-۸-۱-۲ آزمون هاسمن

آزمون هاسمن[۴۳] برای تعیین استفاده از مدل اثر ثابت در مقابل اثر تصادفی انجام می­ شود. آزمون هاسمن بر پایه­ وجود یا عدم وجود ارتباط بین خطای رگرسیون تخمین زده شده و متغیر­های مستقل مدل شکل گرفته است. اگر چنین ارتباطی وجود داشته باشد، مدل اثر ثابت و اگر این ارتباط وجود نداشته باشد، مدل اثر تصادفی کاربرد خواهد داشت. فرضیه ۰H نشان­ دهنده عدم ارتباط متغیر­های مستقل و خطای تخمین و فرضیه۱H نشان دهنده وجود ارتباط است (زراءنژاد و انواری ۱۳۸۴، ۱۲۳).

H0 = مدل با اثرات تصادفی مناسب است

H ۱ = مدل اثرات ثابت مناسب است

برای انجام آزمون هاسمن تخمین مقدار واریانس q را با V(q)نشان داده و آماره M را به صورت زیر ارائه ‌کرده‌است:

۳-۸-۲ رگرسیون پنل دیتا

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...