که در آن تعداد سوالات پرسشنامه = J ، واریانس پاسخ‌های همه آزمودنی‌ها به سوال J = ۲Sj ، واریانس جمع نمرات هر آزمودنی در همه سئوالات = S2

هرچه این معیار به عدد یک نزدیک تر باشد، نشان دهنده پایایی بالا و هرچه این مقدار به صفر نزدیک تر باشد، نشان دهنده عدم پایایی پرسشنامه یا تحقیق می‌باشد. در صورتی یک پرسشنامه پایاست که مقدار آلفای کرونباخ بزرگتر از مقدار ۷/۰ باشد. و هرچه این مقدار به عدد ۱ نزدیکتر باشد، پرسشنامه از پایایی بالاتری برخوردار است.

در این پژوهش جهت برآورد پایایی، از روش آلفای کرونباخ در نرم افزار SPSS استفاده شده است. نتایج در جدول ۳-۲ ارائه شده است.

جدول ۳-۲ : آلفای کرونباخ متغیرهای پژوهش جهت سنجش پایایی پرسشنامه

نام شاخص
تعداد سوالات
ضریب آلفا
تأیید/رد
استراتژی های مدیریت دانش
۱۵ سئوال
۸۱۹/۰
تأیید
کیفیت محصول
۶ سئوال
۷۳۶/۰
تأیید
کل سوالات
۲۱ سئوال
۷۹۵/۰
تأیید

۳-۴) جامعه و نمونه آماری

انجام هر تحقیق عملی مستلزم صرف هزینه و زمان است، به همین دلیل امکان بررسی کامل جمعیت (جامعه) به صورت سرشماری وجود ندارد، لذا پژوهشگران با توجه به چنین واقعیتی در صدد برمی­آیند که از طریق

نمونه گیری، اطلاعات احتمالی را با بهره گرفتن از تحلیل داده ­های به دست آمده پیرامون نمونه به دست آورند و در نهایت از طریق تعمیم، این اطلاعات را به جامعه اصلی منتسب نمایند. (خاکی،۱۳۷۸: ۱۵۸)

جامعه آماری عبارت است از مجموعه افراد یا اشیایی که دارای حداقل یک صفت مشترک از نظر کمی یا کیفی، محدود یا نامحدود و دارای متغیری که میزان تغییرات صفت مشترک جامعه را مثلا با متغیر X نشان

می­دهد، ‌می‌باشد. (حسین دوست ، ۱۳۷۶ :۱۱) و معمولا آن را با N نمایش می­ دهند.

اگر جامعه را به قسمت­ های بسیار کوچکی تقسیم نماییم به طوری که این تقسیمات با یکدیگر هیچ­گونه تداخلی نداشته باشند، مجموعه آن­ها تشکیل جامعه را خواهد داد و هر یک از آن­ها را واحد تشکیل­دهنده جامعه

می نامیم.(تاجداری،۱۳۸۶: ۸۰) و معمولا آن را با n نشان می­ دهند.

جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه مدیران و کارمندان شرکت های دانایی محور واقع در پارک علم و

فن آوری دانشگاه های تهران با مدرک حداقل کاردانی می‌باشند و ۱۵۳ نفر از آن ها که در فعالیت‌های دانشی مانند طراحی، مهندسی بهبود، انتقال فناوری و نیز افرادی که در واحدهای مالی، بازاریابی و تولید مشغول به فعالیت بودند به صورت هدفمند انتخاب شدند.

۳-۵)روش­ها و تکنیک­های تحلیل آماری

۳-۵-۱) آزمون کولموگروف – اسمیرنف

آزمون کولموگروف- اسمیرنف، روش ناپارامتری ساده­ای برای تعیین همگونی اطلاعات تجربی با توزیع­های آماری منتخب است، و فرض صفری که آزمون خواهیم کرد، توزیع مشاهدات و توزیع مشخصی (با پارامتر معینی) است که با حدس یا قراین مختلف فکر کرده­ایم توزیع مشاهدات با آن توزیع مشخص همخوانی دارد. (آذر و مومنی، ۱۳۸۸، ۳۲۷)

در این پژوهش نیز، جهت سنجش نرمال بودن متغیرهای تحقیق از آزمون کولموگروف- اسمیرنف استفاده شده است و فرض صفر این آزمون نرمال بودن متغیر است.

۳-۵-۳) ضریب همبستگی و مدل رگرسیون

تحلیل همبستگی ابزاری آماری برای تعیین نوع و درجه رابطه یک متغیر کمّی با متغیر کمی دیگر است. ضریب همبستگی یکی از معیارهای مورد استفاده در تعیین همبستگی دو متغیر ‌می‌باشد. ضریب همبستگی شدت رابطه و همچنین نوع رابطه (مستقیم یا معکوس) را نشان می­دهد. این ضرایب بین ۱ تا ۱- است و در صورت عدم وجود رابطه بین دو متغیر برابر صفر ‌می‌باشد (آذر و مومنی، ۱۳۸۸، ۱۱۱)

در این پژوهش با توجه به فرضیات که به صورت رابطه­ای هستند، به نظر استفاده از ضریب همبستگی و مدل رگرسیون روش مناسبی است. مدل رگرسیون مدلی است که نحوه ارتباط یک متغیر وابسته[۵۳] با چند متغیر مستقل[۵۴] یا پیش­بین[۵۵] را نشان می­دهد. در استفاده از مدل رگرسیون باید ‌به این نکته توجه کرد که اگر متغیر وابسته، پیوسته[۵۶]باشد آن­گاه مدل رگرسیون خطی و در غیر این صورت غیرخطی خواهد بود.

با توجه به طیف لیکرت متغیر وابسته و میانگینی که از گویه ­های زیرمجموعه آن گرفته می­ شود ‌می‌توان گفت متغیر وابسته ، پیوسته و در نتیجه مدل رگرسیونی مورد استفاده خطی خواهد بود.

مدل رگرسیون خطی چندگانه به صورت زیر است:

فرمول (۳-۱)

مقدار ثابت یا عرض از مبدأ، ضریب رگرسیونی و جمله خطا را نشان می­دهد. متغیر وابسته و متغیر مستقل است.

فرضیه مورد آزمون برای معنی­داری ضرایب به صورت زیر ‌می‌باشد:

آزمون معنی­داری ضرایب رگرسیون با بهره گرفتن از آزمون t انجام می­ شود، که به صورت فرمول زیر است:

فرمول (۳-۲)

که انحراف معیار برآوردگر است.

نرم­افزارهای آماری برای معنی­داری یا عدم معنی­داری ضرایب یا …، سطح معنی­داری[۵۷] یا p-مقدار[۵۸] را معرفی ‌می‌کنند که اگر سطح معنی­داری کمتر از ۰۵/۰ باشد فرض صفر رد می­ شود و ضریب از نظر آماری، تفاوت معنی­داری با صفر دارد وگرنه ضریب بی معنی است.

در این پژوهش برای هرکدام از مدل­ها پس از برآورد ضرایب، آزمون t و سطح معنی­داری آن ارائه شده است و معنی­داری یا عدم آن مورد بررسی قرار گرفته است.

فرمول (۳-۳)

با بهره گرفتن از رگرسیون چندمتغیره محقق می ­تواند رابطه خطی موجود بین مجموعه ­ای از متغیرهای مستقل با یک متغیر وابسته را به شیوه­ای مطالعه نماید که در آن، روابط موجود روابط موجود فی مابین متغیرهای مستقل نیز مورد ملاحظه قرار گیرد و وظیفه رگرسیون این است که تبیین واریانس متغیر وابسته کمک می‌کند و این وظیفه تا حدودی از طریق برآورد مشارکت متغیرها(دو یا چند متغیر مستقل ) در این واریانس به انجام می­رسند. تحلیل رگرسیون چندمتغیره برای مطالعه تاثیرات چند متغیر مستقل(از جمله متغیرهای آزمایشی) در متغیر وابسته کاملاً مناسب است.

در رگرسیون چند متغیره، مقادیر یک متغیر(متغیر وابسته یا y) از روی مقادیر دو یا چند متغیر دیگر( متغیر مستقل x1,x2,…….xk ) برآورده می شود. این کار از طریق ساختن یک معادله خطی به شکل عمومی زیر انجام می­ شود:

فرمول (۳-۳)

فصل چهارم:

«تجزیه و تحلیل داده ها»

در این فصل به تحلیل داده ها و اطلاعات جمع‌ آوری شده از طریق ابزار تحقیق (پرسشنامه) پرداخته شده است تا به سؤالات و فرضیه‌هایی که محقق با توجه به ادبیات موضوع در نظر گرفته، پاسخ داده شود. تحلیل‌های انجام شده در دو بخش مجزا ارائه می‌گردد : بخش اول (آمار توصیفی)، شامل تعیین وضعیت ویژگی‌های جمعیت شناختی و توصیف داده ها می‌شود؛ در بخش دوم (آمار استنباطی)، آزمون کولوموگوروف – اسمیرنوف، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به ترتی برای بررسی توزیع داده ­ها، روابط بین متغیرهای تحقیق و آزمون فرضیه ­های تحقیق به­کاربرده شده است.

۴-۱) آمار توصیفی

ویژگی‌های جمعیت شناختی اعضای نمونه شامل جنسیت، سطح تحصیلات و سابقه­ شغلی و همچنین شاخص­ های مرکزی و پراکندگی متغیرهای کمی تحقیق در ادامه­ این بخش آورده می­ شود.

۴-۱-۱) توصیف اعضای نمونه ‌بر اساس جنسیت ، سطح تحصیلات و سابقه شغلی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...