۴- دوره ی” روش های تدریس درس تربیت بدنی “

 

اهداف این دوره عبارتند از: شناخت خصوصیات جسمانی – حرکتی دانش آموزان دوره، شناخت خصوصیات ذهنی – عاطفی دانش آموزان و تأثیر آن در فعالیت های بدنی، آشنایی با روش های نوین تدریس درس تربیت بدنی، آشنایی با نحوه ی تدریس تربیت بدنی در تلفیق با دروس دیگر، استفاده از لوازم کمک آموزشی، تنظیم یک جلسه درس تربیت بدنی و نحوه ی ارزشیابی آن و … (گزارش کارشناس نیروی انسانی آموزش و پرورش شهرستان طارم،۱۳۹۱)

 

این دوره به مدت ۲۴ ساعت و طی ۴ روز برای۱۴۵ نفر از آموزگاران کلیه ی پایه های ابتدایی در سال ۹۰ به صورت چند سری در طول سال برگزار شده است. مدرسان دوره از میان دبیران تربیت بدنی و متخصصان این زمینه انتخاب شده اند. شیوه ی ارزشیابی دوره به صورت تکوینی و توسط مدرس دوره بوده است، و در صورت تأیید مدرس، گواهی ضمن خدمت برای شرکت کنندگان صادر می شده است. حضور و غیاب شرکت کنندگان نیز هم توسط مدرس و هم توسط مدیر دوره صورت می گرفته و غیبت بیش از ۲ جلسه منجر به حذف از ادامه ی دوره می شده است. این دوره به صورت تئوری و عملی اجرا شده است. (گزارش کارشناس نیروی انسانی آموزش و پرورش شهرستان طارم،۱۳۹۱)

 

در یک جمع بندی کلی می توان گفت، با توجه به ضرورت بررسی اثربخشی دوره های ضمن خدمت، در این پژوهش ملاک عمل ما بررسی اثربخشی دوره های تخصصی است که در طول سال های ۸۸-۹۰ برای آموزگاران شهرستان طارم به صورت کوتاه مدت و از سوی کارشناسی آموزش نیروی انسانی اداره ی آموزش و پرورش برگزار شده است. که این دوره ها عبارتند از : دوره ی ارزشیابی کیفی-توصیفی، – دوره ی روش تدریس کلاس های چندپایه،- دوره ی مهارت های آزمایشگاهی درس علوم تجربی،- و دوره ی روش های تدریس درس تربیت بدنی. که اثربخشی هریک از این دوره های تخصصی با مراجعه به آموزگاران، دانش آموزان ایشان و مدیران مدارس به کمک پرسشنامه و تکمیل چک لیست بررسی می‌گردد.

 

پیشینه ی پژوهش:

 

در این بخش، پاره ای از پژوهش های صورت گرفته در داخل و خارج از کشور که مرتبط با موضوع این پژوهش است به عنوان نمونه ذکر می‌گردد:

 

تحقیقات انجام گرفته در داخل کشور:

 

رضایی (۱۳۹۰) در پایان نامه خود با عنوان”ارزشیابی اثربخشی اجرای دوره های آموزش اقدام پژوهی معلمان دوره ابتدایی شهر قم با بهره گرفتن از الگوی کرک پاتریک” نتایج حاصله را چنین گزارش می‌کند که ، معلمان واکنش مطلوبی نسبت به دوره های آموزش اقدام پژوهی برگزارشده داشته اند. دوره آموزشی توانسته است مهارت رفتار معلمان را نیز ارتقا بخشد و در سطح نتایج، دانش آموزان معلمانی که دوره ی اقدام پژوهی را گذرانده اند در مقایسه با دانش آموزان معلمانی که این دوره را نگذرانده اند، نتایج مفید و مؤثر در پیشرفت تحصیلی داشته اند، پس می توان نتیجه گرفت که دوره اقدام پژوهی برگزار شده اثربخش بوده است.

 

موسوی (۱۳۸۹) با پژوهشی تحت عنوان” بررسی عوامل مؤثر بر کارائی کارکنان آموزش و پرورش ارومیه” ‌در مورد فرضیه ( آموزش ضمن خدمت بر کارایی کارکنان تأثیر دارد)، ‌به این نتیجه دست یافت که بین تأثیر آموزش ضمن خدمت بر کارائی کارکنان رابطه ی مثبت و معنی داری وجود دارد به عبارتی هر چه شاخص های متغیر آموزش ضمن خدمت بیشتر مورد توجه و اهمیت قرار گیرد، کارایی کارکنان به طور مؤثر و معقولی افزایش خواهد یافت.

 

رئوفی( ۱۳۸۹)در تحقیقی با عنوان”بررسی تأثیر آموزش ضمن خدمت بر میزان کارائی و بهره وری مدیران و کارکنان مدارس شهر مشهد” که جامعه آماری شامل مدیران آموزش دیده و آموزش ندیده مدارس شهر مشهد بود نتایج زیر رابه دست آورده است: مدیران آموزش دیده در برقراری روابط انسانی و ایجاد محیطی صمیمی نسبت به مدیران آموزش ندیده از دیدگاه معلمان عملکرد بهتری داشته و اثربخش تر می‌باشند. همچنین مدیران آموزش دیده در زمینه ی اهمیت دادن به آموزش کارکنان دارای عملکرد بهتری بوده و کارائی بیشتری دارند. همچنین نتایج پژوهش وی نشان داد که مدیران آموزش دیده در زمینه ی رعایت شرح وظایف شغلی نسبت به مدیران آموزش ندیده از دیدگاه معلمان دارای عملکرد بهتری می‌باشند.

 

کاظمی و همراهی (۱۳۸۸) از طریق روش پیمایشی به آسیب شناسی دوره های ضمن خدمت استان فارس بر اساس مدل سیپ پرداخته‌اند. جامعه آماری این پژوهش ۱۰۶۸ نفر بوده که با نمونه ای ۲۹۱ نفری در پاسخ به سؤال “آیا از نظر فراگیران ابعاد زمینه، درونداد، فرایند و برونداد در دوره های آموزشی ضمن خدمت استان فارس از کیفیت مطلوب برخوردارند؟”نتایج ذیل به دست آمده است:

 

ابعاد زمینه و فرایند از کیفیت مطلوبی برخوردارند، در صورتی که ابعاد درونداد و برونداد کیفیت نامطلوبی داشته اند.

 

کرمیانی (۱۳۸۷) در پژوهش خود به آسیب شناسی آموزش های ضمن خدمت ارائه شده در اداره ی آموزش و پرورش تهران از دیدگاه معلمان شرکت کننده در دوره ها، مدرسان دوره ها و نیز طراحان آن ها پرداخته است. در این پژوهش که از روش توصیفی- پیمایشی استفاده شده است. جامعه آماری در برگیرنده ۳ گروه می‌باشد، شامل: کلیه زنان معلم شاغل در دبیرستان های دولتی تهران که در دوره های آموزش ضمن خدمت سال ۱۳۸۴ شرکت نموده اند و تعداد آن ها طبق آمار سازمان آموزش و پرورش تهران ۲۴۷۸ نفر می‌باشد. همچنین مدرسان دوره ها با تعداد ۱۹۸ و طراحان دوره ها که تعداد آن ها ۸ نفر می‌باشد که در مرکز توسعه مدیریت و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش شاغل به کار هستند. روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای بوده است. نتایج پژوهش وی نشان دهنده ی این است که از دیدگاه ۳ گروه موردنظر آسیب های متعددی آموزش های ضمن خدمت را تهدید می‌کنند که ناشی از کلیه مؤلفه های الگو هستند.

 

عبیات (۱۳۸۵) با هدف “بررسی میزان اثر بخشی دوره های آموزش اقدام پژوهی از دیدگاه دبیران دبیرستان های شهرستان اهواز” به روش توصیفی – پیمایشی، نتایج زیر را به دست آورد:

 

-از دیدگاه دبیران برگزاری دوره های اقدام پژوهی منجر به افزایش میزان خودباوری آنان شده است

 

-از دیدگاه دبیران برگزاری دوره های اقدام پژوهی منجر به افزایش دانش پژوهشگری آنان شده است

 

-از دیدگاه دبیران برگزاری دوره های اقدام پژوهی منجر به افزایش روحیه نقادی آنان شده است .

 

-از دیدگاه دبیران برگزاری دوره های آموزش اقدام پژوهی منجربه افزایش مشارکت دبیران درامرتحقیق شده است .

 

-از دید گاه دبیران برگزاری دوره های آموزش اقدام پژوهی منجر به افزایش توانایی دبیران در مشارکت دادن دانش آموزان در تحقیق شده است.

 

-ازدید گاه دبیران برگزاری دوره های آموزش اقدام پژوهی منجر به افزایش توانایی خود آموزی دبیران (آموزش مستمر)شده است .

 

-از دیدگاه دبیران برگزاری دوره های آموزش اقدام پژوهی منجر به افزایش انعطاف پذیری دبیران نسبت به تغییرات آموزشی شده است .

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...