دانلود تحقیق-پروژه و پایان نامه | طراحی کارگاه داستانگویی: – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
افراد با تأخیر شناختی که همچنین دارای نارساییهایی در مهارت های اجتماعی هستند، معمولا در کسب مهارت ها از طریق یادگیری اتفاقی با مشکلاتی رویارویی هستند. بنابرین آن ها به شیوه های آموزشی مستقیم و آشکار نیاز دارند که بر اکتساب و حفظ مهارت تأکید کند. شیوه های بهبود اکتساب مهارت شامل الگودهی، مربیگری و آزمونگری است (سوگای و لویس،۱۹۹۶به نقل از خانزاده،۱۳۹۲). آموزش مهارت های اجتماعی شامل ارائه مهارت توسط بزرگسال در امتداد مؤلفه های زیر است: بیان منطقی برای یادگیری مهارت، تحلیل تکلیف مؤلفه های مهارت، تمرین مهارت های اجتماعی توسط دانش آموز با همسالان، و تغییرات و تنوع سازی در مهارت برای طراحی تعمیم دهی (والکر[۱۲۴]،رامسی[۱۲۵] و گرشام،۲۰۰۴به نقل از خانزاده،۱۳۹۲).
طراحی کارگاه داستانگویی:
اجرای این پژوهش به صورت برگزاری یک کارگاه داستانگویی برای کودکان پیشدبستانی صورت گرفت. انتخاب نوع بازیها و ترتیب آن ها با مشورت چندی از مربیان مقطع پیشدبستانی صورت گرفت این کارگاه در ۶ جلسه اجرا شد که جلسه اول برای توجیه و تعریف کارگاه برای معلم و دانش آموزان و اجرای پیشآزمون در نظر گرفته شد و جلسات بعدی نیز در ادامه شرح داده خواهد شد.مبنای انتخاب بازی به عنوان قالب ارائه محتوا در ارائه شد و مبنای انتخاب موضوع و انواع بازیها، مشورت با مربیان و مبانی مطرح شده در منابع گوناگون است که میتوان از بین آن ها به موارد زیر اشاره کرد:
- بازیها تماما به صورت گروهی اجرا میشد. چراکه در این سن کودکان به بازیهای گروهی و مشارکت و تعامل با دوستان و همسالان خود علاقهمند می شود و این مشارکت باعث رشد اجتماعی او می شود.کودک کم کم از اسباب بازیهای خود فاصله گرفته و به بازی با دوستانش علاقهمند می شود. در بازیهای گروهی که هدف مشترکی دارند و افراد شرکت کننده برای نیل به آن ناگزیرند تلاشها و فعالیتهای اجتماعی خود را با یکدیگر هماهنگ کنند کودک به نوعی تعامل و ارتباط اجتماعی دست مییابد.کودکان با انتخاب نوع بازی، تعیین شرایط بازی و مقید کردن خود به اطاعت از اصول و قوانین آن،در حقیقت نوع خاصی از زندگی اجتماعی را تجربه میکنند و در سازمان دادن به این زندگی اجتماعی، این باور را در خود پرورش می دهند که به منظور پذیرش در گروه و بازشناسی از سوی همبازیها مجبور به اجرای قوانین بازی میباشند. کودک بدون بازی، به ویژه بازیهای گروهی، خودخواه و فاقد توانایی لازم برای ایجاد ارتباط با دیگران بارمیآید، حال آنکه از طریق بازی، شیوه همکاری و نفوذ در گروه همسالان، جلب توجه دیگران، رعایت حقوق دیگران،زندگی گروهی و بسیاری از امور اجتماعی دیگر را یاد میگیرد.(خزاعی و خزاعی،۱۶۰،۱۳۹۲).
بازیهای گروهی به ویژه بازیهای نمایشی که نوعی بازی نمادین است می تواند همدلی را در کودک پرورش دهد.در این صورت او نه تنها وانمود می کند هویت دیگری دارد، بلکه عقاید و احساسات دیگران را نیز باید به نمایش بگذارد.چنین بازیهای نمادین به کودک کمک می کند درک و شناخت او از دیگران بیشتر شود و نسبت به رفتار دیگران صبور باشد و تغییرات محیطی را بهتر بپذیرد.(همان منبع)
بازی به کودکان اهمیت سازگاری و ارزش سازش را میآموزد. در این حین، کودک بزرگ و بزرگتر می شود، به تدریج کمتر خود محوری را از خود نشان میدهد و بیشتر تمایل دارد در بازی و مسابقات گروهی شرکت کند. کمترین عملکرد اجتماعی بازی را میتوان نقش انجام وظیفه ای دانست که هریک از کودکان در بازیهای گروهی عهدهدار میشوند. حتی سادهترین شکل بازی به کودک نکات مهمی میآموزد،نکاتی چون رعایت نوبت،همکاری،رقابت عادلانه و برد و باخت منصفانه. (همان منبع،۱۸۰).
-
- بازیها بیشتر با فعالیت جسمی همراه بود چرا که: برای کودکان بازیهای پرتحرک گروهی ، که نظام سادهای دارند و موجب نشاط می شود بسیار مناسب است.و از طرفی نشستن یا ایستادن یا بیحرکتی بیش از اندازه(بیش از ۵تا ۱۰ دقیقه) برای کودکان سبب کسالت و خستگی و یا حالت عصبی می شود.(همان منبع ،۱۱۸)
-
- اکثر بازیهای طراحی شده در این پژوهش با نظام و قاعدهای ساده همرا بود چراکه در سنین دبستانی این نوع بازی جذاب تر است و در این مرحله آثار بازی برای همه عمر باقی میماند و همزمان با رشد کودک و گذشت زمان به صورتی کاملتر انجام می شود.همچنین زمانی که کودک نمیتواند اسباب بازیها و عروسکهای خود را جاندار فرض کند، این بازیها دیگر جذابیت خود را از دست می دهند و او کم کم به سوی بازیهایی نظیر فوتبال،شطرنج( که بازیهای قاعدهداری هستند)،و بازیهای فکری میرود که نیازهای فکری،جسمی،روانی و اجتماعی او را بهتر برآورده می کند. (همان منبع ،۱۸۸).
-
- بازیها بر اساس الگوی طراحیمارپیچی از ساده به پیچیده طراحی شدهاند به طوری که از چیدن پازل یک داستان و قصهی مشخص شروع شده و تا مرحله ایفای نقش در داستان ساخته ذهن خود دانش آموزان پیش میرود.
-
- بازیها در هر جلسه بر اساس یک داستان پیش میروند چراکه اهداف مورد نظر محقق برای ایجاد تغییر در دانش آموزان با محدوده سنی پیشدبستانیرا میتوان در اهداف شمرده شده در داستانگویی مشاهده کرد.از جمله اهداف داستان میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
-
- آشنا کردن خوانندگان خردسال و نوجوان با زندگی و مسائل آن.
-
- رساشدن پیامهای سازنده در قالبی پذیرفتنی و برانگیزاننده به طور غیر مستقیم.
-
- آشنا کردن کودکان و نوجوانان با ارزشهای اخلاقی، انسانی و اجتماعی به طور غیر مستقیم
-
- این هنر جایگاه خاصی در پیشبرد برنامه های آموزشی دارد و تجربیات واقعی و عملی شایانی در اختیار شنوندگان خود می گذارد. تاثیر این هنر به حدی است که دانشمندان تربیتی، در قرون جدید، از آن به عنوان روش اساسی در آموزش و پرورش پیشدبستانی و حتی سالهای اولیه دبستان یاد میکنند.
-
- یکی دیگر از اهداف قصهگویی و شاید مهمترین هدف آن آموزش علوم اجتماعی مختلف خانه، کوچه، محله، شهر، کشور و سایر سرزمینها، سازگاری خود را با محیط اطراف تسهیل میکنند.آنها از طریق داستان با فرهنگ، تمدن، مذهب، سنن و آداب و رسوم افراد،اقوام و ملل و مردمان مختلف آشنا میشوند و اینگونه داستانها برایشان بسیار لذت بخش است.
-
- هدف دیگر پرورش ارزشهای اخلاقی است: از طریق داستانسرایی میتوان ارزشهای اخلاقی کودکان و نوجوانان را پرورش داد و صفات پسندیده را در آنان قوام و دوام بخشید.کودکان از این طریق با معناهای واقعی عشق و ایمان،نوع دوستی و همدردی، تعاون و همکاری،شجاعت و پایداری و… آشنا شده و به رشد عقلی میرسند.(ناظمی،۱۳۸۵)
-
- انتخاب ماجرای داستان که اغلب خانوادگی،جذاب و یا بر اساس ارزشهای اخلاقی صورت گرفته است، مطابق با سن دانش آموزان انتخاب شده است چراکه ویژگیهای سنین ۶و۷ سالگی به شرح زیر است:
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1401-09-24] [ 04:40:00 ب.ظ ]
|