در ماده۳ این آیین نامه ملاک تأسيس سازمان حمل و نقل مسافر و بار توسط شهرداری را منوط به میزان جمعیت دانسته است به طوری که دیگر سقف خاصی را مبنای آن قرار نداده است.

بند سوم : هیات انضباطی حمل و نقل

در ماده ۸ آیین نامه مذکور به رسیدگی تخلفات در حمل ونقل بار و مسافر اشاره دارد « برای رسیدگی به تخلف در امور حمل و نقل بار و مسافر، هیئت انضباطی سه نفره مرکب از نماینده شهردار، نماینده وزارت کشور و نماینده شرکت‌های حمل ونقل بار یا مسافر تشکیل شده و نسبت به تخلف شرکت‌ها و ذینفعان رسیدگی و رأی لازم را صادر می کند»

گفتار سوم: سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی

ایمنی و مقابله با حوادث و خطرات در شهرها مانند زلزله، آتش سوزی از مهم‌ترین مأموریت‌‌های سازمان آتش نشانی است که تقدم آن را نسبت به سایر مدیریت های خدمات شهری نشان می‌دهد.

نجات انسان های گرفتار در زمان بروز حوادث و خطر از جمله مسائلی است که نقش کلیدی ایمنی را در زندگی شهری بیان می کند به طوری که از جمله وظایف شهرداری اتخاذ تدابیر مؤثر و اقدام لازم برای حفظ شهر از خطر حریق بوده که در قسمت ابتدایی بند ۱۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری بدان اشاره شد. از این رو اجرای طرح های پیشگیرانه و یا بهره گیری از استانداردها در ساخت و ایجاد بناها و یا آگاهی بخش مردم می‌تواند در حفظ ایمنی شهر موثرتر باشد و دست یابی جامعه ایمن در گروی تامین این طرحها و امکانات وتجهیزات مدرنی است که باید تهیه و ساماندهی شود.

رعایت موارد ایمنی مطروحه در مباحث سوم (حفاظت ساختمان‌ها در برابر حریق) دوازدهم (ایمنی و حفاظت کار در حین اجرا) و پانزدهم (آسانسورها) مقررات ملی ساختمان الزامی می‌باشد. به طوری که در آن به نحوه احداث پلکان بنا، عرض پله ها و پاگردها، دهلیز پلکان، دهلیز چاه، سیستم گازکشی، آسانسور و … در قالب دستورالعملی تدوین و تنظیم شده است[۲۵].

همچنین دستورالعملی برای ساختمان های بالای چهار سقف و یا بیش از۶واحد تنظیم گردیده است. به طوری که موارد ایمنی محوطه سازی – پلکان عمومی، پله دوار، نورگیرها، داکتها، تهویه ها، تأسیسات، مسیرهای خروجی، زیرزمین و دستورالعملهای دیگری در محافظت در برابر حریق و حادثه تنظیم شده که ‌در مورد حفاری چاه ها و مجاری آب و فاضلاب، مایعات قابل احتراق، برش و جوشکاری با گاز و برق، به نکات ایمنی اشاره داشته و رعایت موارد فوق موجب صدور پایانکار ساختمان (آپارتمان )خواهد بود.

مبحث چهارم: تخلفات کارکنان شهرداری

بدوا قبل از بررسی به بخش تخلفات کارکنان شهرداری لازم است از مواد قانونی که مرتبط ‌به این بخش بوده اشاره گردد. ماده ۷۶ آیین نامه استخدامی شهرداری‌های کشور مصوب ۱۲/۸/۱۳۵۸ در خصوص رسیدگی به تخلفات کارکنان شهرداری مطالبی را عنوان داشته که اعلام می‌دارد «انواع مجازات ها و ترتیب رسیدگی به تخلفات و تقصیرات اداری و مستخدمین شهرداری همان است که ‌در مورد مستخدمین رسمی مشمول قانون استخدام کشوری اعمال می شود و در این مورد شهرداران شهرهای مذکور در تبصره ماده۷۴ دارای همان اختیاراتی هستند که در مقررات مذکور به رئیس مؤسسه‌ دولتی مستقل تفویض شده است و اختیارات مذکور در سایر شهرداری‌ها با پیشنهاد شهردار و تأیید شورای اداری مربوطه اعمال خواهد شد[۲۶].

پس از مشخص شدن ماده قانونی مرتبط با تخلفات کارکنان شهرداری با توجه به اینکه کارکنان شهرداری‌ها از دو دسته کارمند و کارگر بوده لذا می بایست تخلفات هر یک و مراجع رسیدگی آن ها به تفکیک مورد بررسی قرار داد.

گفتار اول: رسیدگی به تخلفات کارمندان شهرداری

مطابق ماده ۷۶ آیین نامه استخدامی شهرداری‌ها رسیدگی به تخلفات کارمندان شهرداری را مشمول قانون استخدام کشوری دانسته، در قانون استخدام کشوری به مرجع رسیدگی به تخلفات کارکنان در هیات پاکسازی و دادگاه اداری اشاره دارد که با تغییرات بعدی و تصویب قانون رسیدگی به تخلفات اداری در تاریخ ۷/۹/۱۳۷۲ مرجع رسیدگی به تخلفات کارمندان شهرداری‌ها با هیاتهای بدوی و حسب موردبا اعتراض کارمند به هیات های تجدید نظر می‌باشد[۲۷].

هر یک از هیاتهای بدوی و تجدید نظر دارای سه عضو اصلی و یک یا دو عضو علی البدل می‌باشد که با حکم وزیر یا بالاترین مقام می‌باشد که برای مدت سه سال منصوب می‌شوند و انتصاب مجدد آنان بلامانع است[۲۸]. هر یک از هیاتهای بدوی و تجدید نظر پس از تشکیل، از بین خود یک نفر رئیس، یک نفر نائب رئیس و یک نفر دبیر جهت تنظیم صورتجلسه ها و مکاتبه ها خود انتخاب و تعیین می‌کنند[۲۹]

بند اول: اقسام تخلفات اداری

نوع تخلفاتی که هیات، صالح به رسیدگی آن می باشددرماده ۸ قانون مذکور آمده که عبارتند از:

۱- اعمال و رفتار خلاف شئون شغلی یا اداری.

۲- نقض قوانین و مقررات مربوط.

۳- ایجاد نارضایتی در ارباب رجوع یا انجام ندادن یا تأخیر در انجام امور قانونی آن ها بدون دلیل.

۴- ایراد تهمت و افترا، هتک حیثیت

۵-اخاذی

۶-اختلاس

۷- تبعیض یا اعمال غرض یا روابط غیر اداری در اجرای قوانین و مقررات نسبت به اشخاص

۸- ترک خدمت در خلال ساعات موظف اداری

۹- تکرار در تأخیر ورود به محل خدمت یا تکرار خروج از آن بدون کسب مجوز

۱۰- تسامح در حفظ اموال و اسناد و وجوه دولتی، ایراد خسارات به اموال دولتی

۱۱- افشای اسرار و اسناد محرمانه اداری

۱۲- ارتباط و تماس غیرمجاز با اتباع بیگانه

۱۳- سرپیچی از اجرای دستورهای مقام های بالاتر در حدود وظایف اداری

۱۴- کم کاری یا سهل انگاری در انجام وظایف محول شده.

۱۵- سهل انگاری روسا و مدیران در ندادن گزارش تخلفات کارمندان تحت امر

۱۶- ارائه گواهی یا گزارش خلاف واقع در امور اداری

۱۷- گرفتن وجوهی غیر از آنچه در قوانین و مقررات تعیین شده یا اخذ هر گونه مالی در عرف رشوه خواری تلقی می شود.

۱۸- تسلیم مدارک به اشخاصی که حق دریافت آن را ندارند یا خودداری از تسلیم مدارک به اشخاصی که دریافت آن را دارند.

۱۹- تعطیل خدمت در اوقات مقرر اداری

۲۰- رعایت نکردن حجاب اسلامی

۲۱- رعایت نکردن شئون و شعایر اسلامی

۲۲- اختفا، نگهداری، حمل، توزیع و خرید و فروش مواد مخدر

۲۳- استعمال یا اعتیاد به مواد مخدر

۲۴- داشتن شغل دولتی دیگر به استثنای سمت های آموزشی و تحقیقاتی

۲۵- هرنوع استفاده غیر مجاز از شئون یا موقعیت شغلی و امکانات و اموال دولتی

۲۶- جعل یا مخدوش نمودن و دست بردن در اسناد و اوراق رسمی یا دولتی

۲۷- دست بردن در سوالات، اوراق، مدارک و دفاتر امتحانی، افشای سوالات امتحانی یا تعویض آن ها.

۲۸- دادن نمره یا امتیاز، برخلاف ضوابط

۲۹- غیبت غیر موجه به صورت متناوب یا متوالی

۳۰- سوء استفاده از مقام و موقعیت اداری

۳۱- توقیف، اختفا، بازرسی یا باز کردن پاکتها و محمولات پستی یا معدوم کردن آن ها و استراق سمع بدون مجوز قانونی

۳۲- کارشکنی و شایعه پراکنی، وادارساختن یا تحریک دیگران به کارشکنی یا کم کاری و ایراد خسارت به اموال دولتی و اعمال فشارهای فردی برای تحصیل مقاصد غیرقانونی

۳۳- شرکت در تحصن، اعتصاب و تظاهرات غیرقانونی، با تحریک به برپایی تحصن، اعتصاب و تظاهرات غیرقانونی و اعمال فشارهای گروهی برای تحصیل مقاصد غیرقانونی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...