پایان نامه آماده کارشناسی ارشد | ۲-۱۶- بررسی فرایند بودجه و بودجه ریزی در سازمان تامین اجتماعی – 9 |
واحد اندازه گیری کار: در نظام بودجه عملیاتی در مواردی باید از اندازه گیری کار استفاده نمود . اندازه گیری کار عبارت است از برقراری یک رابطه صحیح و منطقی میان حجم کار انجام شده با نیروی انسانی و یا ماشین به کار گرفته شده در تکمیل آن مقدار کار .
پس از انتخاب واحدهای اندازه گیری کار باید حجم کار واقعی واحدهای انتخاب شده را تعیین نمود. به منظور اندازه گیری کار و تعیین ارتباط حقیقی کار با نیروی مصرف شده از روشها و فنونی مانند نمونه گیری از کار، مطالعات زمانی برآورد فنی، استانداردهای زمانی و استانداردهای آماری استفاده می شود .
ب) برآورد هزینه عملیاتی
در بودجه عملیاتی برای تعیین واحد عملیاتی اعم از اینکه اندازه گیری کار نرم و استاندارد استفاده شود باید هزینه واحد عملیات محاسبه شود برای برآورد این هزینه از دو طریق می توان استفاده کرد :
الف- قیمت تمام شده: استفاده از این روش مخصوص مؤسسات تجاری است زیرا در مؤسسات و ادارات خدماتی تعیین قیمت تمام شده واحد خدمت مشکلتر است و استهلاک در این مؤسسات محاسبه نمی شود لذا این روش کمتر در بودجه برنامهای و یا عملیاتی سازمان مورد نظر قرار میگیرد .
ب- هزینه عوامل تشکیل دهنده کار: در این روش پس از اینکه از طریق اندازه گیری کار، شاخص و استاندارد اطمینان حاصل شد که از کلیه عوامل حد اکثر استفاده به عمل می آید هزینه های تشکیل دهنده یک واحد عملیاتی را به هر طریق که آسان و مقدور باشد محاسبه میکنند و پس از آن محاسبه بودجهای تقریباً پایان یافته است http://havasi.blogfa.com) روش های تنظیم بودجه).
۲-۱۵-۸-۴- مراحل بودجه ریزی عملیاتی
برای انجام بودجه ریزی عمیات بطورخلاصه میتوان مراحل زیر را عنوان نمود:
۱- تجدید ساختار بودجه و سازماندهی آن بر اساس برنامه های راهبردی دستگاههای اجرایی و سازمانها
۲- تشریح و تصریح رابطه ساختار سازمان با بودجه های عملیاتی از بالا به پایین
۳- مرتبط ساختن فعالیتهای روزمره به بودجه بر اساس شاخص ها
۴- استخراج هزینه کامل فعالیت جهت تسهیل دستیبابی به اهداف) پناهی ،۱۳۸۴(
۲-۱۵-۸-۵- مدلها وتکنیکهای بودجه ریزی عملیاتی
روش[۱۵]ABC
یکی از مدلهای مورد استفاده در بودجه ریزی عملیاتی میباشد. ABC مفهوم هزینهیابی بر مبنای فعالیت میباشد علیرغم این که هزینهیابی بر مبنای فعالیت مفهوم سادهای است ولی مجریان و کاربران غالبا آن را مفهوم پیچیدهای میدانند ABC. جمع آوری و طبقه بندی داده های هزینه هایی میباشد که بسیار اثر بخش بوده و اعضاء تیم و تصمیم سازان پروژه را به سمت برداشتن قدمهای نوین و خلقمبتکرانه نتایج سوق میدهد. ABC بخشی از مدیریت تغییر در یک واحد تولید کالا و خدمات میباشد.
ABC اقدامات مدیریتی را در قالب معیارهای مالی ارائه می کند همچنین تناظر نزدیکتری بین خروجیها و منابع ایجاد می کند، انحراف از قیمت تمام شده واقعی را تصحیح نموده و سازمان اکنون می تواند به قیمت تمام شده واقعی خدمات میبرد ( آشتیانی، محمدسلیمان،۱۳۸۷( .
بودجه ریزی بر مبنای عملکرد
بودجه ریزی بر مبنای عملکرد را شکلی از بودجه ریزی عملیاتی میدانند که به طور رسمی افزایشها در هزینه را به افزایش در نتایج متصل میسازد. مزایای متعدد این شیوه از بودجه ریزی از اهمیت ویژهای برخوردار است. بودجه ریزی بر مبنای عملکرد، مشهورترین تلاش اصلاحی در بخش عمومی از دهه شاید در قرن حاضر بوده است )مارکر، ویلوگ بی، ۱۹۹۸(.
به گونه ای که بارت و گرین دهه۱۹۹۰ را دهه بودجه ریزی بر مبنای عملکرد مینامند. در طول دهه۱۹۹۰ بودجه ریزی بر مبنای عملکرد، هم معنا با بودجه ریزی بر مبنای پیامدها و بودجه ریزی نتایج محور مورد استفاده قرار گرفته است )هرزوگ، ۲۰۰۶(. به طور کلی، هدف بودجه ریزی بر مبنای عملکرد، تبدیل فرایند بودجه ریزی از یک فرایند صرفا سیاسی به فرآیندی است که مبانی اقتصادی، عینی و عقلانی را نیز در تصمیم گیری دخیل کند) شی، باس،۲۰۰۸(.
با توجه به اینکه مهمترین مزایای بودجه ریزی بر مبنای عملکرد را شفافیت و پاسخگویی بیشتر(۲۰۰۷ شه، شن) طراحی مجدد برنامه ها با تمرکز بر بهبود، کمک به عقلانی ساختن تخصیصها با بهره گرفتن از اطلاعات عملکرد به منزله مبنایی برای تصمیم گیری، و همتراز کردن هزینه های دولت و هدفهای کلی)۲۰۰۳، یانگ( میدانند.
۲-۱۶- بررسی فرایند بودجه و بودجه ریزی در سازمان تامین اجتماعی
سابقه تأمین اجتماعی در ایران به تصویب اولین قانون استخدامی کشوری در سال ۱۳۰۱ باز میگردد که طی آن، نظامی برای بازنشستگی به وجود آمد. در این قانون، سه اصل تأمین اجتماعی که عبارت بودند از فراهم نمودن “حقوق و تأمین خاص” برای کسانی که پس از خدمت، توانایی فعالیت خود را از دست می دهند، “مقرری خاص” برای کسانی که به علت حادثه ای، علیل و از کار افتاده شوند و “حمایت کارفرمایان” از خانواده هر مستخدم که فوت شود، به چشم میخورد.
بعد از انقلاب با وقوع انقلاب اسلامی و تغییر قانون اساسی، مبحث “تأمین اجتماعی” به طور صریح به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران راه یافت. در اصل ۲۹ این قانون آمده است: “برخورداری از تأمین اجتماعی برای بازنشستگی، بیکاری، از کارافتادگی، بی سرپرستی، حوادث و سوانح و نیاز به مراقبتهای بهداشتی و درمانی به صورت بیمهای و غیربیمهای، حقی است همگانی و دولت موظف است خدمات و حمایتهای فوق را برای یکایک افراد فراهم نماید.
بحث بودجه در سازمان تامیناجتماعی, نظیر هر سازمان اقتصادی دیگر, از بدو تشکیل آن مطرح بوده است. اما در سازمان تامین اجتماعی, پیچیدگی کارکردهای آن, از لحاظ حجم و نوع وظایف باعث شده که بودجهبندی این سازمان, از لحاظ ماهیتی با پیچیدگی خاص روبه رو باشد, بهنحویکه می توان گفت این پیچیدگی باعث شده که بودجه و بودجه ریزی در سازمان تامین اجتماعی, تا حـدودی با بودجه و بودجه ریزی دولتی و شرکتی, متفاوت باشد. مراحل بودجه در سازمان تامین اجتماعی از چهارمرحله تشکیل می شود که در مجموع این چهارمرحله را دور بودجهای یا سیکل بودجهای نیز مینامند. این چهارمرحله عبارتند از:
۲-۱۶-۱- مرحله اول: تهیه و تنظیم و پیشنهاد بودجه (بودجه پیشنهادی)
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1401-09-24] [ 02:28:00 ب.ظ ]
|