پایان نامه آماده کارشناسی ارشد – آیا بررسی گسترده تر ایده توجیه پذیر است؟ – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
مرحله چهارم: انجام تست و معتبر سازی
تصمیم پنجم: اقدام برای تجاری سازی
مرحله پنجم: تولید صنعتی و ورود به بازار
فرایند “آزمون پس از هر مرحله” یک نقشه راه مفهومی و عملیاتی برای هدایت یک پروژه توسعه محصول جدید از مرحله ایده تا معرفی به بازار میباشد و در حقیقت یک طرح اولیه برای مدیریت مؤثر و کارای این فرایند است. همانطورکه در شکل …. نشان داده شده است، رویکردهای “آزمون پس از هر مرحله” فرایند توسعه محصول جدید را به مراحلی از پیش تعین شده تقسیم کرده که هرکدام از این مراحل نیز از مجموعه ای از فعالیتهای موازی، چند وظیفه ای و مشخص تشکیل شده اند. در ابتدای ورود به هر مرحله یک مرحله آزمون انجام میگیرد که ماهیتی شبیه به کنترل کیفیت دارد و در مورد ادامه و یا توقف فرایند تصمیم گیری می شود.(موسایی،۱۳۸۷)
در شکل فوق، مراحل قسمتی از فرایند میباشند که فعالیتها در آن انجام میشوند. افرادی که در تیم پروژه فعالیت میکنند وظیفه جمع آوری اطلاعات مورد نیاز برای تصمیم گیری در مورد ادامه یا خاتمه دادن فرایند را برعهده دارند. نکته قابل توجه در این مدل ماهیت چندوظیفهای بودن مراحل است و هیچ مرحله ای به طور مجزا به R&D و یا بازاریابی اختصاص ندارد. هر مرحله شامل مجموعه ای از فعالیتهای موازی میباشد که توسط افرادی با تخصصهای مختلف و از واحدهای مختلف شرکت، انجام میگیرد. این افراد تحت عنوان یک تیم با یکدیگر فعالیت میکنند و توسط یک مدیر پروژه هدایت میشوند.
به منظور مدیریت کردن ریسک در این روش، فعالیتهای موازی در هر مرحله باید بگونهای طراحی شوند که اطلاعات ضروری فنی، عملیاتی، مالی و بازاریابی در آن مرحله جمع آوری شوند تا ریسکهای فنی کسبوکار کاهش یابد. هزینه هر مرحله بیشتر از مرحله قبل است بگونهای که استراتژی این روش بر مبنای تعهدات افزایشی در هر مرحله است. در صورتی که عدماطمینانهای کاری کاهش یابد می توان هزینه های بیشتری به پروژه تخصیص داد و بدین صورت ریسک را کنترل کرد.
جریان عمومی فرایند کلی روش “آزمون پس از هر مرحله” نشان داده شده است. در این شکل پس از شکل گیری ایده پنج مرحله کلیدی وجود دارد:
-
- مرحله اول ـ تعیین محدوده: بررسی کلی و تعیین پیکرهبندی کلی پروژه.
-
- مرحله دوم ـ ایجاد ساختار کسبوکار: تعیین ریز وظایف و بررسی واقعبینانه کار که منجربه شکل گیری ساخار کسبوکار، تعریف محصول، تطبیق کسبوکار و یک برنامه عملیاتی دقیق برای مرحله بعد می شود.
-
- مرحله سوم ـ توسعه: طراحی و توسعه دقیق محصول جدید انجام می شود، فرایند ساخت (یا بهره برداری) برنامه ریزی می شود، برنامه های عملیاتی و بازاریابی توسعه داده میشوند و برنامه های آزمون در مرحله بعد طراحی میشوند.
-
- مرحله چهارم ـ آزمون و اعتبارسنجی: بازبینی، اعتبارسنجی، بازاریابی و تولید اولیه محصول جدید انجام میگیرد.
- مرحله پنجم ـ معرفی به بازار: تجاریسازی کامل محصول؛ آغاز تولید صنعتی و فروش محصول.
در نگاه نخست، این شکل مراحل ساده به هم مرتبطی را در قالبی منطقی به تصویر می کشد. اما چیزی که در این شکل پیدا است تنها یک دید کلی از این مدل میباشد. اما با تمرکز کردن بر روی جزئیات فرآیندهای واقعی یک شرکت در مییابیم که فعالیتهای پیچیدهتری در هر مرحله صورت میگیرد. به طور خلاصه، بررسی عمیق فرایندهای شرکت میتواند یک “نقشه راه”- هرآنچه که دانستن آن برای تکمیل موفقیتآمیز مراحل فرایند و پروژه لازم است- عملیاتی و دقیق در اختیار تیم پروژه قرار دهد.(کوپر،۲۰۰۳)
قبل از ورود به هر مرحله یک آزمون انجام می شود که در مورد ادامه یا خاتمه فرایند باید تصمیم گیری شود. آزمونهای مؤثر یکی از عوامل اساسی موفقیت در توسعه سریع محصول جدید است:
-
- آزمونها به عنوان نقاط بررسی و کنترل کیفیت مورد استفاده قرار می گیرند: “آیا پروژه با روشی مناسب اجرا میگردد؟”
-
- آزمونها همچنین به عنوان نقاط ادامه خاتمه و تصمیمات اولویت بندی فعالیتها مورد استفاده قرار می گیرند. آزمونها این امکان را فراهم میکنند که پروژه ها در مراحل میانی مانند حرکت در مسیر یک قیف گلچین شوند.
- نهایتاًً آزمونها جایی هستند که در مورد تعهد به تخصیص منابع و مسیر پیشرو در مرحله بعد تصمیم گیری می شود. جلساتی که برای این آزمونها برگزار میگردد، معمولاً متشکل از مدیران ارشد بخشهای مختلف میباشد که باید منابع مورد نیاز پروژه را در مرحله بعد تامین کنند. به این افراد در اصطلاح “دروازه بان”[۲۱] گفته می شود.
این دروازه ها ویژگیهای مشترکی دارند:
-
- قابلیت تحویل: منظور ورودیهایی است که مدیر پروژه و اعضای تیم به جلسات بازنگری در مرحله آزمون ارائه میکنند. این ورودی ها نتایج فعالیتهای مرحله قبلی هستند و بر مبنای چکلیست استانداردی که برای هر جلسه تعیین گردیده مهیا میشوند.
-
- معیارها: معیارها، پرسشها و متریکهایی هستند که بر مبنای آنها در مورد ادامه و یا خاتمه پروژه تصمیم گیری می شود.
- خروجیها: خروجیها نتایج بازنگری و بررسی های آزمونها میباشند و از جنس تصمیم هستند (ادامه/خاتمه/توقف مقطعی/ تکرار).
نمونه ای از جزئیات یک مدل “آزمون پس از هر مرحله” در مورد محصولی خاص در جدول ۴٫۲ ارائه گردیده است.
جدول ۲٫۲: یک مدل “آزمون پس از هر مرحله” در صنعتی خاص(صنایع دفاع،۱۳۸۹)
مرحله
جزئیات
ایده
کشف ایده
دروازه(آزمون) ۱
غربال کردن ایده
آیا این ایده ارزش کار کردن را دارد؟
مرحله ۱
بررسی اولیه
ارزیابی بازار اولیه
ارزیابی فنی اولیه
ارزیابی مالی و کسب و کار اولیه
برنامه ریزی عملیاتی برای مرحله ۲
دروازه(آزمون) ۲
غربال ثانویه
آیا بررسی گسترده تر ایده توجیه پذیر است؟
مرحله ۲
بررسی دقیق
مطالعه خواسته ها و نیازهای مشتری
تحلیل رقابتی
ارزیابی امکانپذیری فنی
ارزیابی عملیات
تعریف محصول
تحلیل مالی
دروازه(آزمون) ۳
تصمیم گیری برای توسعه
آیا این کسبوکار مناسب به نظر میرسد؟
مرحله ۳
توسعه
کار بر روی توسعه فنی
تولید سریع نمونه اولیه
بازخورد اولیه مشتری
توسعه نمونه اولیه
آزمایش داخلی نمونه اولیه
توسعه فرایند عملیات
برنامه ریزی برای معرفی کامل
دروازه(آزمون) ۴
تصمیم گیری برای آزمایش
آیا پروژه باید مورد آزمایش بیرونی قرار گیرد؟
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1401-09-24] [ 04:27:00 ب.ظ ]
|