مقاله های علمی- دانشگاهی – ۲-۱-۷)الگوی نیازسنجی مبتنی بر شایستگی – 5 |
خاص، محتوای آموزشی مناسب و استفاده مؤثر از منابع و امکانات انسانی، مالی و مادی تابعی از مطالعات نیازسنجی است (یارمحمدیان، بهرامی و فروغی ابری، ۱۳۸۲). به عقیدهی حبی و فقیری (۱۳۸۲) از مهمترین روشهای اثربخشی آموزش، ارائه برنامه مبتنی بر نیازسنجی است:
“مهمترین روشهایی که می تواند آموزش را اثربخش سازد، ارائه برنامه مبتنی بر نیازسنجی است. امروزه این نیازها هستند که برنامه ها را جهت داده و راهبری می نماید. به تعبیری دیگر امروزه آموزشها نیازمحور هستند، از این رو در برنامه ریزیهای تربیتی و آموزشی نیازسنجی ضروریترین کار محسوب می شود، اما باید توجه داشت که نیازسنجی موضوعی غامض و پیچیده است، چرا که تبدیل یک نیاز و تقاضا از مجموعه دستورالعملها، روشها و سیاستها به موضوعاتی آموزشی و کاربردی، مستلزم مهارتی پیچیده است (حبی و فقیری، ۱۳۸۲).
مشکلات عملکردی که می تواند از طریق آموزش حل شوند اغلب خیلی زیادند و درباره آن ها تفکر نشده است. هر برنامه آموزشی و تربیتی با تعیین نیازها شروع می شود. گلداشتین اظهار میدارد که متأسفانه بسیاری از برنامه های آموزشی محکوم به شکست هستند زیرا بدون نیازسنجی و بررسی نیازهای سازمان و افراد شرکت کننده در دوره صورت میگیرد (علاقه بند، ۱۳۸۱). در هر سازمانی، برای رسیدن به سطح استاندارد مهارت ها باید به آموزش و توسعه منابع انسانی توجه خاص داشت. در این راستا اساسیترین گام در تدوین و اجرای برنامه های آموزشی، اجرای صحیح فرایند نیازسنجی است. نیازسنجی در حقیقت سنگ زیربنای ساختمان آموزش است که هر چه قدر این سنگ محکمتر باشد بنای روی آن محکمتر خواهد شد ( امین الرعایا، یارمحمدیان، یوسفی، ۱۳۸۱). شناخت و بررسی نیازهای آموزشی، پیش نیاز یک سامانهی آموزشی موفق است. شناسایی نیازهای آموزشی نخستین گام برنامه ریزی آموزش کارکنان به شمار میرود. اگر این گام به درستی برداشته شود، زمینه پیش روی درست برنامه فراهم میگردد و بدینسان، بنیانی دقیقتر برای تضمین کیفیت و سودمندی برنامه آموزش کارکنان به دست می آید. با توجه به نیازهای آموزشی شناخته شده، میتوان به تعیین و فراهمسازی اهداف، محتوای آموزشی مناسب و کاربری سودمند منابع و امکانات پرداخت (گوردون ۱۹۹۴به نقل از میرزامحمدی). به اعتقاد مک کاولی[۵۵] (۲۰۰۹)، یک فرایند نیازسنجی آموزشی، اطلاع رسانی مناسبی از مسائل و شکافها در برنامه های آموزشی انجام میدهد تا زمینه استفاده بهینه از منابع فراهم گردد. یک فرایند نیازسنجی، سطح دانش و مهارت های مخاطبان، علایق و دیدگاه های آنها و یا شیوه های یادگیری آنها را مورد ارزیابی قرار میدهد، جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده از فرایند نیازسنجی به محقق این فرصت را فراهم می کند تا شکاف بین آنچه که وجود دارد و آنچه که باید باشد را شناسایی نماید؛ پر کردن این شکاف هدف اصلی خدمات آموزشی است.
بنابرین میتوان گفت نیازسنجی آموزش پژوهش نخستین مرحله در آموزش پژوهش میباشد که به شناسایی و اولویت بندی نیازهای آموزشی برای انجام پژوهش مربوط می شود که از این طریق میتوان به شناسایی وضع موجود و وضع مطلوب پژوهشی معلمان و برنامه ریزی در جهت توسعه ظرفیتهای پژوهشی آنان پرداخت.
۲-۱-۷)الگوی نیازسنجی مبتنی بر شایستگی
طراحی و اجرای برنامه های نیازسنجی مستلزم پیروی از تکنیکها و فنون خاصی است. امروزه تعداد زیادی از فنون نیازسنجی وجود دارد که مورد استفاده برنامه ریزان آموزشی قرار میگیرد. با توجه به اینکه یکی از اهداف این تحقیق تعیین اولویتهای آموزش پژوهش به معلمان است بنابرین قصد داریم از الگوی نیازسنجی مبتنی بر شایستگی برای تعیین نیازهای آموزش پژوهش استفاده کنیم.
“الگوی شایستگی در نظام آموزشی می تواند کاربردهای مختلفی از جمله در نیازسنجی آموزشی افراد، تهیه و ارزشیابی برنامه آموزشی، ارزشیابی کارایی و اثربخشی آموزشی و در نهایت برنامه ریزی برای رشد و توسعه افراد داشته باشد؛ در واقع میتوان مبنای طراحی نظام آموزشی را بر اساس شایستگی انجام داد، چراکه مزیت به کارگیری الگوی شایستگی برای طراحی برنامه آموزشی از یک سو تشخیص دقیقتر نیازهای آموزشی و افزایش کارایی آموزشها و از سوی دیگر، کاربردی بودن آموزشها و پرهیز از انتقال دانش صرف است (شصتی، ۱۳۸۹).
شایستگی مجموعه ای از دانش و مهارت های ضروری برای عملکرد بهتر در وظایف شغلی است (هاگز[۵۶] و ریکاس[۵۷]، ۱۹۸۹). شایستگی قابلیتها و توانمندیهای درونی است که افراد در ارتباط با شغل خود به دست می آورند (مک گالان[۵۸]، ۱۹۸۹). شایستگی عموماً به عنوان مجموعه رفتارها یا فعالیّتهای مرتبط، انواع دانش، مهارت ها و انگیزه ها میباشد که پیش نیازهای رفتاری، فنی و انگیزشی برای عملکرد موفقیتآمیز در یک نقش یا شغل مشخص میباشد (مهموئی، شریعتمداری، نادری، ۱۳۸۷). الگوهای شایستگی را به صورت «توصیف مکتوبی از شایستگیهای مورد نیاز برای عملکرد کاملاً موفق یا نمونه در یک شغل، گروه شغلی، کار تیمی، بخش یا قسمتی از سازمان یا یک کارکرد اجتماعی» تعریف کردند. دو مکتب فکری در تعریف شایستگی وجود دارد. یک مکتب فکری مدعی است که شایستگی بر دانش و مهارت دلالت دارد و مکتب دوم مدعی است که شایستگی دربردارندهی ویژگیهایی است که به عملکرد کمک می کند. در تعریف دوم، شایستگی می تواند شامل دانش و مهارت و برخی از خصوصیات دیگر مانند سطوحی از انگیزه و صفات شخصیتی باشد. هستهی اصلی مکتب فکری دوم، فلسفهای است که معتقد است تمرکز باید بر روی کسانی باشد که کار را انجام میدهند، کاری که توسط این افراد انجام می شود (دوبویس و همکاران به نقل از رضایت و همکاران، ۱۳۹۰).
به عقیده ی هاری[۵۹] (۲۰۰۴) نیز معمولاً دو تعریف مرتبط در زمینه شایستگی ارائه می شود:
“اولین تعریف نشانگر توانمندی فرد برای انجام اثربخش فعالیتهای شغلی است در حالی که دومین تعریف بر آنچه یک فرد برای عملکرد اثربخش نیاز دارد تأکید می کند. این دو تعریف شباهت بسیاری به یکدیگر دارند اما متفاوتند؛ تعریف دوم آنچه را که برای موفقیت در شغل لازم است را دربر میگیرد. در حالی که تعریف نخست با درجهای از توانایی ها و شایستگیهای ضروری برای انجام یک شغل ارتباط دارد. معنای دوم، معنای واقعی شایستگی است و در این مطالعه نیز همین معنا مدنظر میباشد (به نقل ازکرمی و صالحی، ۱۳۸۸).
طبق تعریف ارائه شده توسط جامعه بینالمللی عملکرد، مجموعه دانش، مهارت و نگرشهایی که کارکنان را قادر میسازد به صورتی اثربخش فعالیتهای مربوط به شغل یا عملکرد شغلی را طبق استانداردهای مورد انتظار انجام دهند شایستگی نامیده می شود (مهموئی، کاظم پور، تفرشی، ۱۳۹۰).
کرمی(۱۳۸۶)، با بررسی ادبیات موضوع، برای رویکرد شایستگی پنج گام اساسی معرفی کردهاست که به طور مختصر در زیر به آن ها پرداخته میشود: ۱- بررسی ادبیات موضوع و مستندات داخلی: در اینجا به بررسی و شناسایی مدلهای داخلی موجود و مدلهای خارجی که ممکن است برای نقشهای مختلف وجود داشته باشد، انجام میشود. در واقع در این مرحله تا حد امکان به بررسی آرای صاحبنظران مختلف پرداخته میشود. اول آنکه به فهرست جامعی از شایستگی دست خواهیم یافت. هنگامی که شایستگیها از دید صاحبنظران مختلف بررسی کنیم احتمال اینکه بعدها در طی ادامه کار شایستگی شناسایی شود که در فهرست تهیه شده از دید صاحبنظران دیده نشده باشد، اندک است. در واقع انجام این کار موجب تهیه فهرست جامع شایستگیها میشود. دوم اینکه
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1401-09-24] [ 03:00:00 ب.ظ ]
|