مقرات گیج­ کننده­ مربوط به محصولات (چانگ و چئونگ)
پیچیدگی­های فنی و رویه­ای ( لئونیداس لئونیدو، شارهی)

لازم به ذکر است که شناسایی مشکلات صادرات در مراحل فرایند صادرات نیاز به بررسی­های میدانی در جامعه خاص صادرکنندگان مورد نظر دارد. می­توان گفت که طی مراحل بالا در جهت دستیابی به اهداف توسعه صادرات امری ضروری می­نماید. لذا بایستی با برنامه­ ریزی مناسب در جهت شناسایی و تقویت محرک­های صادراتی، حل مسائل و مشکلات اولیه صادرات، شناسایی متغیرهای عملکرد صادراتی و توسعه و تقویت آن­ها و در نهایت رفع مشکلات و محدودیت­های پیش­آمده در مراحل بعدی صادرات، در مسیر توسعه صادرات گام برداشت(بلوران تهرانی، ۱۳۸۱).
۲-۲-۵-۷ قابلیت ­های رقابتی بنگاه های کوچک و متوسط صادراتی
یکی از شاخص­ های ارزیابی رقابت­پذیری، رشد صادرات است. به عنوا مثال، یکی از عوامل کلیدی تأثیرگذار بر فرایند اصلاح ساختاری، یادگیری و ارتقاء سطح رقابت­پذیری، حضور بنگاه­های داخلی در بازارهای بین ­المللی از طریق ترغیب آن­ها در صادرات بوده است. شواهد بسیاری برای اثبات مدعیان موجود است که توسعه صادرات(بجای آزادسازی واردات) می ­تواند مهمترین عامل رقابت­پذیری پویا باشد. از طرفی رقابت­پذیری تحت تأثیر و ناشی از عوامل محیط خرد(صنعت) و محیط کلان می باشد(قربانی، ۱۳۸۱). بر مبنای این ایده، متغیرهای کلان اقتصادی و عوامل نهادی برای رقابت­پذیری در سطح ملی مهم و برای ایجاد ثروت مهم هستند اما کافی نمی­باشند. ثروت به طور واقعی در سطح خرد و به وسیله عملیات بنگاه­ها در هر اقتصاد ایجاد می­ شود. طبق آنچه که گفته شد رویکردهای رقابت­پذیری را می­توان در خصوص رقابت­پذیری بنگاه به دو گروه دسته­بندی کرد؛ رویکرد مبتنی بر منابع و رویکرد دانشی که مربوط به داخل سیستم هستند، در گروه رویکردهای درون­نگر و رویکرد بازار را با عنوان رویکرد خارجی یا برون­نگر قلمداد کرد. به عبارتی جهت تعیین جایگاه رقابتی در بازار و سنجش آن می­باید بر این دو دسته عوامل درونی و بیرونی تأکید و توجه داشت(شم آبادی، ۱۳۸۶).

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۲-۲-۵-۷-۱ عوامل درون­ سازمانی
الف: قابلیت ­های مدیریت
امروزه، جهان در عصر تغییر و تحول­های پیچیده، شتابنده و دور از انتظار به سر می­برد. در چنین شرایط و فضایی، سازمان­ها و شرکت­هایی قادر به حفظ موقعیت و دوام و بقا خواهند بود که با بهره­ گیری از مدیریت و مدیران لایق و کارآمد با این تحولات و تغییرات مواجه گردیده و موفق و سربلند بیرون آیند قابلیت مدیریت یک قدرت رقابتی درک شده است که از طریق هدف­گذاری و اتخاذ سیاست­های صادراتی توسط مدیریت عالی ارزیابی می­ شود. این ارزیابی با توجه به مزیت رقبا در بازارهای صادراتی تعریف می­گردد(آقا زاده، ۱۳۸۵).
ب: قابلیت ­های بنگاه
مطالعات موجود در زمینه­ تجارت خارجی در سال­های اخیر به طور تدریجی از فرض وجود تقارن و همگنی در میان بنگاه­های صنعت معین فاصله گرفته و وجود ناهمگنی در میان بنگاه­ها را مورد توجه بیشتری قرار داده است. مبنای بیشتر این مطالعات بر این واقعیت بنا نهاده شده است که در درون یک صنعت معین تنها بخشی از بنگاه­ها وارد بازارهای صادراتی شده و مابقی به فروش محصولات خود تنها در بازارهای داخلی اکتفا می­ کنند. مطالعات نظری این پدیده را این گونه توجیه می­ کند که ورود به بازارهای صادراتی مستلزم تقبل برخی از هزینه­ های ثابت است که برای تأمین مالی آن می­بایست بنگاه به یک سطح معین از سوددهی دست یابد تا بتواند موانع ورود(هزینه­ های ثابت) به بازارهای صادراتی را پشت سر گذارد(والتر[۵۹]، ۲۰۰۰).
ث: هدف­گذاری صادراتی محصول جدید
یکی از قابلیت ­های مهمی که در شرایط رقابتی به بهبود جایگاه رقابتی شرکت در بازارهای صادراتی منجر می­ شود، قابلیت هدف­گذاری صادراتی است. قابلیت ­های هدف­گذاری صادراتی در بازارهای صادراتی عبارتند از: مهارت­ های برنامه­ ریزی صادرات، وجود اهداف روشن در زمینه بازاریابی صادرات، طراحی استراتژی­ های خلاقانه صادراتی و جامعیت فرایند صادرات بیان می­ کنند. هدف­گذاری­های صادراتی، جایگاهی رقابتی ایجاد می­ کنند که شرکت در رابطه با ترکیب هزینه، محصول و عناصر خدمات در یک بازار خاص خارجی بدست می ­آورد(پورآذری، ۱۳۸۱).
ج: قابلیت­ آمیخته بازاریابی محصول جدید
استراتژی بازاریابی به تعریف و ارائه اولویت­ها پرداخته، رویکرد سازگار و یکپارچه­ای برای کلیه عناصر اساسی بازاریابی مشخص می­ کند. به اعتقاد ویلسون و گیلیگان[۶۰] استراتژی بازاریابی عبارت است از فرایند برنامه­ ریزی و اجرای ایده­ اولیه، قیمت­ گذاری، ترفیع و توزیع ایده­ ها، محصولات و خدمات برای ایجاد مبادلاتی که اهداف فردی و سازمانی را تحقق بخشد. اتخاذ تصمیم برای ورود به بازارهای صادراتی نیاز به انطباق میان قابلیت ­های بنگاه با ویژگی­های بازارها دارد. این انطباق از طریق در اختیار قرار گرفتن منابع و قابلیات­های بنگاه در جهت طراحی راهکار آمیخته بازاریابی مناسب میسر می­گردد(احمدی، ۱۳۸۲). همچنین تحلیل نحوه­ عرضه آمیخته بازاریابی سازمان صادرکننده به عنوان متغیری که مستقیماً با عملکرد صادراتی بنگاه در ارتباط است، نمی­تواند در برنامه­ ریزی راهبردی که با هدف توسعه صادرات شکل می­گیرد، نادیده انگاشته شود. از این رو برای تنظیم عملکرد کسب و کار در بازارهای رقابتی همچون صادرات، کارآفرینان باید فعالیت­های بازاریابی را سرلوحه اقدامات خود قرار دهند(دهقان، ۱۳۸۴).
۲-۲-۵-۷-۲ عوامل برون سازمانی
با نگاه سیستمی به سازمان و آن را به عنوان یک مجموعه منظم تلقی کردن، به این نتیجه می­رسیم که یک شرکت و یا یک سازمان نه خودکفا و نه خودشمول، بلکه منابع را مبادله می­ کند و به محیط بیرونی وابسته است. محیط خارجی از عواملی تشکیل می­ شود که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم بر سازمان اثر می­گذارند. همچنین سطوح مدیریت بازاریابی، عوامل و روندهای فناوری، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی، اثراتی عمده بر موفقیت و یا ناکامی سازمان­ها ارتباط دارند. تقسیم ­بندی­های مختلفی برای محیط سازمانی صورت پذیرفته است. در یک تقسیم ­بندی توسط کاتلر[۶۱]، سطوح مختلف محیط به محیط کلان(سطح ملی و بین ­المللی) ارائه شده است، اگر محیط شرکت را به محیط کلان یا عمومی و خرد یا تخصصی تقسیم کنیم، محیط کلان می ­تواند تأثیر عمیقی بر شرکت و محیط خرد آن داشته باشد.
الف: محیط کلان
بطور کلی می­توان گفت که محیط کلان عبارتست از مجموع عواملی که بر سازمان تأثیر می­گذارند و از حیطه کنترل سازمان می­باشند(آقازاده، ۱۳۸۵).
ب: محیط خرد (سطح صنعت)
محیط خرد، محیط نزدیک به شرکت و در واقع صنعت و بازاری است که شرکت در آن فعالیت می­ کند و عوامل تشکیل­دهنده آن از ارتباط تنگاتنگی با سازمان و فعالیت­هایش برخوردارند. یک صنعت گروهی متشکل از چند بنگاه که یک محصول یا طبقه و دسته­ای از محصولات مشابه و جایگزین نزدیک یکدیگر را تولید و یا عرضه می­ کند.
با توجه به ماهیت عوامل محیطی خرد و کلان، می­توان این گونه اظهار داشت که این دو عامل بیرونی دارای ارتباط تنگاتنگی با مفهوم آمیخته بازاریابی هستند و بنگاه می ­تواند با بهره گرفتن از عناصر بازاریابی از قابلیت ­های موجود در محیط برای ارتقاء جایگاه رقابتی خود بهره گیرد(فهیمی فر، ۱۳۷۶).
۲-۳ پیشینه­ی پژوهش­های انجام شده:
۲-۳-۱ پژوهش­های انجام شده در داخل:
- میرفخرالدینی و دیگران(۱۳۹۱) در پژوهش با عنوان بررسی رابطه کارآفرینی شرکتی و تعالی عملکرد سازمانی در شرکت پیشگامان کویر یزد به این نتیجه دست یافتند که متغیرهای نوآوری، خودنوسازی، اقدامات ریسک آمیز جدید، فرهنگ سازمانی، محیط سازمانی و مولفه های درون سازمانی بر عملکرد شرکت پیشگامان تاثیر مستقیم دارند.
- تقی زاده و دیگران(۱۳۹۱) در پژوهشی با عنوان ارزیابی تأثیر ابعاد ساختاری سازمان بر گرایش به کارآفرینی شرکتی (مطالعه موردی) به این نتایج دست یافتند که در جامعه مورد نظر شاخص های رسمی بودن، تمرکز و تخصصی بودن یر روی کارآفرینی شرکتی تأثیر مثبت و معنی داری دارد.
- ایمانی پور و زیودار(۱۳۸۷) پژوهش با عنوان بررسی رابطه گرایش به کارآفرینی شرکتی و عملکرد (مطالعه موردی: نمایندگی های فروش شرکت سهامی بیمه ایران در شهر تهران) انجام دادند. نتایج تحلیل های آماری بر داده های گردآوری شده متشکل از کارکنان نمایندگی ها مشخص می کند که گرایش به کارآفرینی شرکتی دارای همبستگی مثبت و معناداری با عملکرد است.
- حسن صابری(۱۳۸۷) پژوهشی تحت عنوان عوامل موامل مؤثر بر عملکرد صادرات و نقش آن در تعهد صادراتی و انطباق استراتژی بازاریابی شرکت­های کوچک و متوسط(مطالعه موردی صنعت فرش ایران) انجام داد که هدف این تحقیق بررسی نقش عملکرد صادراتی گذشته شرکت به عنوان یک متغیر مستقل و تاثیرگذار بر تعهد صادراتی و انطباق استراتژی­ های بازاریابی است .با بهره گرفتن از مطالعه داده ­های حاصل از بیش از ۱۸۰ مدیر بنگاهای کوچک و متوسط مسئول صادرات فرش دستبافت در ایران نشان می­دهد که عملکرد صادراتی گذشته یک نقش بحرانی در ایجاد تعهد صادراتی بنگاه­های کوچک و متوسط و تعیین استراتژی بازاریابی آنان ایفا می­ کند .به طور کلی روابط مستقیم و غیر مستقیم میان متغیرهای مختلف تاثیرگذار در صادرات در قالب مدلی تعیین و سپس با آزمون فرضیه ­های مدل به تبیین این روابط پرداخته می­ شود.
- دیوانداری و دیگران(۱۳۸۶) پزوهشی تحت عنوان بازارگرایی و عملکرد کسب وکار درایران انجام گرفته که مدل مفهومی این تحقیق نشان دهنده ارتباط مستقیم وغیرمستقیم (از طریق ایجاد ارزش (بین بازارگرایی و عملکرد کسب و کار است. یافته­ ها در این تحقیق نشان می­دهد که از نظر خبرگان کلیت مدل مفهومی بازارگرایی و عملکرد کسب وکار در ایران با برخی اصلاحات مورد تایید می­باشد سه عامل بازارگرایی، ایجاد ارزش وعملکرد کسب وکار از اهمیت یکسانی برخوردارند.
- دهدشتی (۱۳۸۴) پژوهشی تحت عنوان عوامل موثر بر عملکرد صادراتی شرکت­های کوچک و متوسط در ایران انجام داد. رفتار صادراتی شرکت­های کوچک ومتوسط و همین طور عواملی که نقش مهمی را در موفقیت صادراتی آنها ایفا می­ کند از اهمیت ویزه­ای برخوردار است .تحقیقات بسیاری در مورد شناسایی این گونه عوامل انجام گرفته که در این پژوهش تعدادی از این نظریات عرضه گردیده در این گونه تحقیقات عوامل درون سازمانی و برون سازمانی مورد بررسی قرار گرفته است.
- رحمان سرشت و کریمی (۱۳۸۲) پژوهشی تحت عنوان مدلی برای ارتباط راهبردهای توسعه بازار صادراتی با عملکرد شرکت­های تولیدی صادرکننده محصولات غذایی در ایران انجام دادند که هدف این پژوهش تبیین رابطه میان راهبردهای توسعه بازار و عملکرد صادراتی و شناسایی عواملی است که می­توانند این رابطه را تحت تاثیر قرار دهند. نتایج حاکی از این است که در اغلب معیارهای عملکرد صادراتی(شامل سطح صادرات و رشد نسبی صادرات) تفاوت معنی­داری میان دو راهبرد تمرکز بازار و گسترش بازار وجود ندارد .در این پژوهش کسب سهم بازار بیشتر به عنوان هدف صادراتی تطبیق محصول با نیازهای مشتریان در بازارهای هدف، فائق آمدن بر محدودیت­های لجستیک، دیدگاه بین ­المللی مدیریت، بهره­مندی از قابلیت ­های تولیدی، قیمت­ گذاری رقابتی و دیدارهای منظم از بازارهای صادراتی، به عنوان عواملی شناسایی شده ­اند که با راهبرد تمرکز بازار هماهنگی دارند. در مقابل دستیابی به حجم فروش بیشتر، حل مشکلات و محدودیت­های قیمت­ گذاری، برخورداری از قابلیت ­های تولیدی و توانمندی­های بازاریابی عواملی هستند که با راهبرد گسترش بازار تناسب دارند.
۲-۳-۲ پژوهش­های انجام شده در خارج از کشور:
- برت و واینستاین[۶۲](۲۰۱۳) در پژوهشی با عنوان رابطه میان بازارگرایی، انعطاف سازمانی و کارآفرینی شرکتی و نأثیر آن ها عملکرد به این نتیجه دست یافتند که همبستگی معنادار میان بازارگرایی، انعطاف سازمانی و کارآفرینی شرکتی و رابطه مستقیم و معنادار میان هر سه متغیر وجود دارد.
- ناتانایل و دیگران[۶۳] (۲۰۱۲) در پژوهش تحت عنوان بررسی نقش گرایش کارآفرینانه شرکت در موفقیت محصول جدید صادراتی تحت سطوح مختلف شدت رقابت و سرمایه مالی به این نتیجه رسیدند که رفتار بازارمحور صادراتی، شدت رقابت، دسترسی به میزان منابع مالی و گرایش و رفتار کارآفرینانه صادراتی هر کدام به نوعی بر عملکرد محصول جدید صادراتی تأثیر معنادار دارند.
- کاوین و دیگران[۶۴](۲۰۱۰) در پژهشی با عنوان برسی تأثیر کارآفرینی شرکتی بر میزان فروش به این نتیجه دست یافتند که گرایش به کارآفرینی شرکتی تأثیر مثبت و معناداری بر رشد فروش دارد.
- لی و گریفیس[۶۵] (۲۰۱۰)در مطالعه خودشان رابطه بین استراتژی بازاریابی صادرات و عملکرد صادراتی را در یک شرکت در حال توسعه صادراتی در کشور کره بررسی کرده ­اند. نتایج حاصل از این تحقیق به ترتیب زیر است-۱ سازگاری محصولات تولیدی این شرکت با سلایق غذایی مشتریان خارجی ۲-تنظیم قیمت­های صادراتی با توجه به شرایط بازارخارجی۳- انجام صادارت مستقیم ۴- انجام ترفیعات تجاری در بازارهای هدف می­توانند بر صادرات کشور کره موثر باشند.
- لین و کاو (۲۰۰۹)[۶۶] پژوهشی تحت عنوان تاثیرات نوآوری در جهت­گیری بازارهای صادراتی و یادگیری مسائل جهت­گیری در اجرای عملکرد تجاریبه انجام رساندند. هدف از این پژوهش فراهم نمودن تحلیل­های کمی، جهت­گیری و یادگیری آن، جهت­گیری کارآفرینی و عملکردهای نوآورانه به عنوان فاکتورهای موفق در شرکت­های دارای تکنولوژی گسترده می­باشد یک مدل ساختاری برای بررسی این ساختارها ارائه شد .برای تست مدل از ۳۳۳ شرکت خلاق که شامل شرکت­های نوآور تایوان بود استفاده کردند. نتایج حاکی از این شد که ساختار سازمان) تشکیل و عدم مرکزیت( نقش واسطه­ای را در روابط میان نوآوری و عملکرد تجاری ایفا نمی­کند .اما حدود این تشکیلات در ساختار سازمانی تاثیر منفی در رابطه میان عملکرد تجاری بر جای می­ گذارد.
- بارت[۶۷]۲۰۰۸) ) تحقیقی تحت عنوان رفتار بازارمحور صادراتی و عملکرد ضادراتی انجام داد و به این نتیجه رسیدند که صادرات­محوری و یادگیری­محوری تاثیر مستقیم بر کیفیت روابط بر جا می­ گذارد و بالاخره عملکرد صادرات نتیجه و حاصل کیفیت در روابط می­باشد.
فصل سوم:
روش شناسی پژوهش
۳-۱ مقدمه:
در این فصل به بررسی چگونگی روش تحقیق، گردآوری داده ­ها و تحلیل آن­ها جهت استفاده از داده ­های خام در راستای فرضیات تحقیق پرداخته می­ شود. همچنین تعریف وتفصیل مفاهیم اساسی همچون (جامعه آماری، نمونه گیری و…) ارائه گردیده و مفاهیم اساسی فوق برای تحقیق حاضر بررسی می­گردد.
۳-۲ روش تحقیق:
پژوهش حاضر از نظر هدف پژوهش کاربردی می­باشد. این پژوهش از نظر منطق اجرای پژوهش از نوع قیاسی، از نظر نحوه­ اجرای توصیفی- پیمایشی ، از نظر نوع داده ­ها پژوهش کیفی است.
۳-۳ متغیرهای پژوهش:
جدول ۳-۱ متغیرهای پژوهش

نام متغیر

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...