هزینه ها به عنوان مجموع هزینه ها در چرخه حیات یک محصول تعریف می‌شوند. مشتریان کالاها و خدماتی را ترجیه می‌دهند که کیفیت بالا و قیمت معقول داشته باشند. برای اطمینان از اینکه مشتریان، کالا و خدماتی را دریافت نمایند که در ازای مبلغ پرداختی ارزش داشته باشد، شرکت ها می بایست، هزینه های ممیزی و پیشگیرانه را متحمل شوند. هزینه های پیشگیرانه با پیشگیری از اشکالات و نواقص ناشی از جریانات مرتبط هستند.

تمرکز یک هزینه پیشگیرانه روی تضمین کیفیت و کاهش یا جلوگیری از احتمال بروز یک اتفاق و تاثیر متقابل آن روی کالاها، خدمات و یا عملیات روزانه آن شرکت است. این امر هزینه ایجاد یک سیستم کیفیت را نیز شامل می شود. یک سیستم کیفیت می بایست شامل این سه عنصر باشد: آموزش، مهندسی فرایند و برنامه ریزی کیفیت. برنامه ریزی کیفیت، یک فرایند تولید را در انطباق با روش های اجرایی مشخصات طرح و طراحی روش های اجرایی آزمایش و تجهیزات مناسب پیاده سازی می کند. به عنوان مثال پیاده سازی برنامه های آموزشی برای کارمندان به منظور حفظ کارایی آن ها در فناوری های نوظهور همانند برنامه ها و زبانهای کامپیوتری بروز شده.

هزینه های ممیزی، هزینه های مستقیم ارزیابی های کیفی هستند. در این مورد، کیفیت به عنوان تطابق با انتظارات مشتریان تعریف می شود. این امر شامل تست های آزمایشگاهی، بازرسی، تست مواد و تجهیزات، هزینه های مرتبط با ارزیابی ایزو ۹۰۰۰ یا سایر ارزیابی های جوایز کیفی می‌باشد. یک مثال بارز از هزینه های ممیزی، هزینه های بازرسی است. یک سازمان می بایست، بازرسی محصولات و کالاهای ورودی از تامین کننده را قبل از اینکه به دست مشتری برسند، اجرا نماید. این امر همچنین به عنوان نمونه برداری برای رد یا قبول محصول شناخته می‌شوند که تکنیکی برای تعیین اینکه محصولات، استانداردهای کیفی را دریافت می نمایند، می‌باشد.

هزینه های شکست به دو قسمت تقسیم می‌شوند: داخلی و خارجی. هزینه های شکست داخلی، هزینه های ناشی از شکست آنی می‌باشند که شامل هزینه های رفع ایراد، توقف خط تولید ناشی از زمان بیکاری، نیروی انسانی یا در طول فرایند تولید می‌باشد. هزینه های شکست خارجی، مرتبط هستند با نقص محصول بعد از اتمام فرایند تولید. یک مثال عالی از هزینه های شکست خارجی، ترس سیانید «جانسون اند جانسون» است. آن شرکت هزینه هایی را در ازای پاسخ به ترس مشتریان از بیمار شدن به وسیله محصولات خریداری شده از «جانسون اند جانسون» متحمل شد. ولی «جانسون اند جانسون» توانست توسط روش اقدام اصلاحی به سختی از این اتفاق نجات یابد.

شکل ۲-۵٫ کاهش هزینه های کیفیت، مدل(Janis Priede،۲۰۱۳)

مادامی که فرایند بهبود کیفیت جاری است، مجموع هزینه های کیفیت کاهش میابد و هزینه های پیشگیری زمانی افزایش میابد که هزینه های شکست و بازرسی کاهش میابد .

این بدان معنا است که پول بیشتری در شرکت برای سرمایه گذاری وجود خواهد داشت و یا اینکه سهم بیشتری به سرمایه گذاران خواهد رسید. فرصت دیگر، کاهش قیمت و به دست آوردن سهم بازار بیشتر است.

کاهش هزینه ها از این روش ها میسر می شود: بهبود قابلیت اطمینان محصول، کنترل بهتر جریان فرایند، مستند سازی بهتر فرایندها. آگاهی بیشتر کارمندان از بحث کیفیت. کاهش ضایعات، دوباره کاری ها و برگشت محصول و غیره.

۹٫ بعضی از بازارها نیازمند مدرک ایزو ۹۰۰۱ می‌باشند، بعضی از بازارها، از شرکت‌های دارای مدرک ایزو ۹۰۰۱ حمایت می‌کنند. در قسمت سوم این مقاله نویسنده پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت ایزو ۹۰۰۱ در جهان مورد بررسی قرار گرفته و اهمیت آن مشخص شده است.

۲-۲-۱۱٫ پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت ایزو ۹۰۰۱ در جهان

در این قسمت نویسنده، فرایند پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت ایزو ۹۰۰۱ را در جهان مورد بررسی قرار می‌دهد. در شکل زیر نویسنده تعداد مدارک ایزو ۹۰۰۱ صادر شده و تعداد کشورهایی که این سیستم بین سال های ۱۹۹۳ تا ۲۰۱۰ در آنجا پیاده سازی شده را نشان می‌دهد(Janis Priede،۲۰۱۳).

شکل۲-۶٫ مجموع تعداد مدارک ایزو ۹۰۰۱ صادر شده و کشورهای مرتبط از سال ۱۹۹۳ تا ۲۰۱۰

به طور کلی می توان دید که تعداد مدارک و کشورهای مرتبط با این بحث به سرعت در حال افزایش است. خصوصاً از سال ۱۹۹۳ به بعد. تعداد ۶۰ کشور در سال ۱۹۹۳ تا ۱۷۸ کشور در سال ۲۰۱۰ و تعداد ۴۶۵۷۱ مدرک در سال ۱۹۹۳ تا ۱۱۰۹۹۰۵ مدرک در سال ۲۰۱۰٫ بیش از یک میلیون شرکت و سازمان در سطح جهان وجود دارند که همین اصل عالی کسب وکار را پیاده سازی می‌کنند. یک افت شدید در تعداد مدارک صادر شده در سال ۲۰۰۳ دیده می شود . ولی این مورد را میتوان این طور توضیح داد که در آن سال استاندارد ایزو ۹۰۰۱:۱۹۹۴ به ایزو ۹۰۰۱:۲۰۰۰ تغییر پیدا نمود. جالب توجه است که بیشترین کاهش در اروپا اتفاق افتاد. در سال ۲۰۰۳ مجموع کل مدارک تا تعداد ۶۳۸۴۸ مدرک کاهش یافت و سهم عمده آن در اروپا و تعداد ۵۰۴۲۳ مدرک بود. تنها منطقه ای که در طول سال ۲۰۰۳ با افزایش روبرو بود منطقه خاور دور با تعداد بیش از ۱۴۴۸۸ مدرک بود. این منطقه تنها منطقه ای است که در آن هیچگاه تعداد مدارک کاهش نیافته است. این نشانگر تعهد بالای آن ها به مدیریت کیفیت است.

شکل ۲-۷٫ رشد سالانه مدارک ایزو ۹۰۰۱ صادر شده در جهان به تفکیک منطقه

همان‌ طور که خاور دور نتایج خیلی خوبی را در زمینه پیاده سازی مدیریت کیفیت ایزو ۹۰۰۱ از خود نشان داد، پس منطقی است که آن منطقه به ۱۰ کشور برتر در سال ۲۰۰۰ راه یابد.

شکل ۲-۸٫ ۱۰ کشور برتر از جهت تعداد مدارک ایزو ۹۰۰۱ در سال ۲۰۱۰

افزایش سریع تعداد مدارک در فدرال روسیه مورد توجه نویسنده است. در سال ۲۰۱۰ تعداد ۶۲۲۶۵ مدرک و مقام سوم در جهان. در سال ۲۰۰۷ تعداد ۱۱۵۲۷ مدرک در روسیه صادر شد و جز ۱۰ کشور اول نبود و در سال ۲۰۰۱ فقط تعداد ۳۵ مدرک در آن کشور صادر شد! این امر نشان می‌دهد که کارآفرینان در فدرال روسیه، ارزش ایزو ۹۰۰۱ را به عنوان یک ابزار استراتژیک برای بهبود فرایندها و دسترسی به بازارهای خارجی درک کردند.

اگر در شکل زیر نگاهی به سهم های هر منطقه بیاندازیم، مشاهده می شود که سهم اروپا کاهش یافته است، از ۸۱% در سال ۱۹۹۳ به ۴۷٫۸% در سال ۲۰۱۰٫

شکل ۲-۹٫ سهم هر منطقه از مدارک ایزو ۹۰۰۱ به درصد

۲-۲-۱۲ . اصول هشت گانه مدیریت کیفیت

در این قسمت هشت اصل مدیریت کیفیت که مجموعه استانداردهای بین‌المللی مدیریت کیفیت ایزو ۹۰۰۰ سال ۲۰۰۰ ‌بر مبنای‌ آن ها تهیه شده اند، معرفی و شرح داده می شود. این اصول می‌تواند به وسیله مدیریت ارشد به عنوان چارچوبی جهت هدایت سازمان خود به سوی عملکرد بهبود یافته، به کار گرفته شود . این اصول نشأت گرفته از تجربه و دانش جمعی کارشناسان بین‌المللی است که در کمیته فنی شماره ۱۷۶ سازمان بین‌المللی استاندارد “مدیریت کیفیت و تضمین” مشارکت دارند. این کمیته فنی مسئوولیت تدوین و روزآمد نگه داشتن مجموعه استانداردهای ایزو ۹۰۰۰ را برعهده دارد( اسدی ،۱۳۹۰).

این هشت اصل مدیریت کیفیت در استاندارد بین‌المللی ایزو ۹۰۰۰ سال ۲۰۰۰ تحت عنوان سیستم های مدیریت کیفیت – مبانی و واژگان – و نیز در استاندارد بین‌المللی ایزو ۹۰۰۴ سال ۲۰۰۰ تحت عنوان سیستم های مدیریت کیفیت- راهنمایی برای بهبود عملکرد، تشریح شده اند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...