دانلود پایان نامه های آماده – ۳-۲- روش تحقیق حسب هدف و نحوه اجراء – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
۲-۳-۲ مطالعات انجام شده در ایران
حمیدی،در سال ۱۳۹۰ دانشگاه آزاد اسلامی قزوین تحقیق را تحت عنوان بررسی طرحهای توانمند سازی کمیته امداد امام خمینی (ره) با مدل مدیریت زنجیره تامین خدمت فیشر به انجام رساند و به ارتباط اشتغالزایی وتوانمند سازی به نتایج قابل قبولی دست یافت.
عباس زاده، استادیار گروه علوم اجتماعی – دانشگاه تبریز ۱۳۹۰ تحقیق را با عنوان توانمندسازی زنان سرپرست خانوار باتاکید برراهکارهای بومی انجام و ودریافت ایجاد اشتغال برای مددجویان تحت پوشش وزنان سرپرست خانوار برتوانمندسازی آنان دارای اهمیت میباشد.
قلی پور و رحیمیان در سال ۱۳۸۶ در مقاله ای با عنوان رابطه عوامل اقتصادی، فرهنگی و آموزشی با توانمندسازی زنان سرپرست خانوار به این نتیجه رسیده که زنان سرپرست خانوار به دلیل داشتن نقش های متهدد فرصت آموزش را ندارند و معمولا” در مقایسه با دیگر زنان از تحصیلات کمتری برخوردارند. از این رو آموزش نقش مثبتی بر خانواده آن ها دارد. همچنین اغلب، بزگ ترین مشکل زنانخانوار مشکل اقتصادی است. از این رو هر اقدامی برای کاهش این مشکل مفید خواهد بود.
بخشوده و سلام (۱۳۸۴) نیز در مطالعه خود ضمن تشریح چگونگی توزیع اعتبارات بانک کشاورزی در سال های اخیر کوشش کردهاند تا تأثیر اعتبارات تکلیفی این بانک بر روی کاهش فقر را بررسی کنند.
بدین منظور داده های مربوط به تبصره های مرتبط با ایجاد اشتغال و فقرزدایی به تفکیک استان های مختلف مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است و برای هر یک از مراکز دریافت کننده این گونه اعتبارات شاخص فقر محاسبه و سطح فقر آن تعیین شده است. با تعیین فقر نسبی سرانه در مناطق روستایی استان های کشور و مقایسه آن با اعتبارات تخصیص یافته از سوی بانک در استان های مختلف ارتباط این دو با بهره گیری از روش مدل خطی عمومی (GLM) مشخص شده است. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که گرچه اختلاف معنی داری بین میانگین تسهیلات اعطایی بانک به استان های مختلف وجود دارد اما تفاوت معنی داری بین متوسط سرانه اعتبار تخصیص یافته به روستائیان وجود ندارد. این مطالعه نیز همانند مطالعه قبلی، وضعیت توزیع اعتبارات در کشور را مورد بررسی قرار داده است و به تجزیه و تحلیل اثر اعتبارات پرداخته نشده است. در طرح پژوهشی دیگری که توسط بانک کشاورزی با عنوان”بررسی فعالیت های بانک کشاورزی در ارتباط با تسهیلات ارائه شده به زندانیان آزاد شده در سراسر کشور” انجام گردیده است، نقش اعتبارات خرد در ایجاد اشتغال و فقرزدایی و توانمندسازی زندانیان آزاد شده مورد بررسی قرار گرفته است. در این تحقیق میزان کارایی تسهیلات و اعتبارات اعطایی و چگونگی فرایند وا مدهی، میزان رضایت مددجویان، نقاط ضعف و قوت مدیریت مؤثر وا مدهی و ارزیابی توان دسترسی مددجویان به منابع اعتباری مورد تحلیل قرار گرفته است.
نتایج این طرح نشان میدهد که اعتبارات تخصیص یافته که ۲۶ درصد آن ها کمتر از ۲۰ میلیون ریال بوده است کارایی چندانی در پیشبرد و اجرای طرح های هدف نداشته است که این امر بیشتر ناشی از میزان اندک تسهیلات و اعتبارات تخصیص یافته میباشد.
سعدی و عرب مازار با مطالعه زنان سرپرست خانواری که تحت پوشش طرح حضرت زینب ) س (قرار داشته و بین سال های ۱۳۷۷ و ۱۳۸۱ برای انجام فعالیت های تولیدی از بانک کشاورزی تسهیلات قرض الحسنه دریافت کردهاند، بیان میکنند که درآمد زنان بعد از دریافت تسهیلات سه برابر شده است!! ایشان پیشنهاد میکنند مبلغ هر فقره از تسهیلات اعطایی باید افزایش یابد چرا که ایجاد اشتغال پایدار با مبلغ فعلی) میانگین ۲/۶۵ میلیون ریال (تا حدی مشکل است. از نظر ۸/۱۴ درصد از زنان مورد مطالعه، طرح حضرت زینب) س(موفق نبوده و نتوانسته است به اهداف خود دست پیدا کند. در مقابل ۳/۴۳ درصد معتقدند این طرح تاحدی موفق بوده است ۶/۳۴ درصد از زنان تأثیر طرح را بر زندگی خودشان مثبت قلمداد نمود هاند و ۳/۷ درصد اظهار نموده اند که طرح توانسته است به اهداف خود کاملاً دست پیدا کند.
معظمی و دیگران (۱۳۸۴) نیز برنامه اعتبار خرد برای زنان روستایی که توسط وزارت جهادکشاورزی اجرا گردیده است را مورد مطالعه قرار دادهاند. مطالعات میدانی انجام شده در استان هرمزگان نشان میدهد که ۸۰ درصد از زنان قبل از گرفتن وام فعالیت هایی انجام می دادهاند که درآمدزا بوده است و مهم ترین آن ها فعالیت های مربوط به صنایع دستی و خیاطی است. این فعالیت ها، اشتغالی نسبتاًً تمام وقت برای افراد فراهم میکرده اند.
نتایج این مطالعه نشان میدهد که وام ها نتوانسته اند بر نوع فعالیت تأثیر چندانی بگذارند، به این معنا که فرد وا مگیرنده فعالیت سنتی قبلی را دنبال میکند و وام ها در ۲۰ درصد موارد توانسته اند فرصتی برای خود اشتغالی ایجاد کنند. از کل اعضا ۲۲ درصد هیچ تغییری در میزان دارایی های خود که بتوان آن را به وام استناد کرد گزارش نکرد هاند و در ۷۸ درصد موارد تغییر در دارایی به دلیل دریافت وام گزارش شده است بعضی از این دارایی ها مولد بوده که به طور عمده به چرخ خیاطی و گلدوزی بوده است که میتوانند در جریان درآمدی آتی عضو نیز اثرگذار باشند ) ۹۶ درصد (و بعضی شامل کالاهای خانگی نظیر کولر و یخچال بوده است که صرفاً اثر رفاهی داشته است) ۴ درصد). به طور کلی این برنامه موفقیت هایی در زمینه افزایش دسترسی زنان کم درآمد روستایی به وام داشته است و در مقایسه با برنامه های دیگر در سطح بینالمللی به لحاظ پایداری عملکرد متوسطی داشته است.
فصل سوم
روش پژوهش
۳-۱- مقدمه
در این فصل به بررسی روش تحقیق، جامعه مورد مطالعه و روش نمونه گیری، معرفی ابزارهای اندازه گیری پژوهش، اعتبار و روایی ابزار پژوهش، روش گردآوری داده ها روش تجزیه و تحلیل آماری داده ها پرداخته شده است.
۳-۲- روش تحقیق حسب هدف و نحوه اجراء
طرح تحقیق این پژوهش توصیفی زمینه یابی میباشد. توصیفی به این خاطر که تصویری از وضع موجود را ارائه میدهد. پژوهش توصیفی، شامل جمع آوری اطلاعات برای آزمون فرضیه یا پاسخ به سئوالات مربوط به وضعیت فعلی موضوع مطالعه می شود. در پژوهش توصیفی محقق متغییر ها را دستکاری نمی کند و یا برای وقوع رویدادها شرایطی را به وجود نمی آورد (خاکی،۱۳۸۷). یکی از تعاریف اساسی در علم آمار تعریف همبستگی و رابطه بین دو متغیر میباشد. به طور کلی شدت وابستگی دو متغیر به یکدیگر را همبستگی تعریف میکنیم. و ممکن علاوه بر شدت همبستگی جهت همبستگی نیز مورد نیاز پژوهشگر باشد. در آمار انواع زیادی از ضرایب همبستگی متفاوت وجود دارند که هر کدام همبستگی بین دو متغیر را با توجه به نوع داده ها و شرایط متغیرها اندازه گیری میکنند.
۳-۳٫ جامعه آماری
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1401-09-24] [ 04:00:00 ب.ظ ]
|