دانلود مقالات و پایان نامه ها درباره تاثیر تکنولوژیست آموزشی ... |
۱ - الف: عنوان پایاننامه:
فارسی R غیر فارسی
ب: نوع کار تحقیقاتی: بنیادی[۱] نظری[۲] کاربردی[۳] R عملی[۴]
پ: تعداد واحد پایاننامه: ۶ واحد
ت: پرسش اصلی تحقیق (مسأله تحقیق):
آیا تکنولوژیست آموزشی بر توانمندسازی سرمایه فکری اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری تاثیر دارد؟
- بیان مسأله: (تشریح ابعاد، حدود مسأله، معرفی دقیق مسأله، بیان جنبههای مجهول و مبهم و متغیرهای مربوط به پرسشهای تحقیق، منظور تحقیق)
فلاسفه عموما درباره تاثیر تکنولوژی بر فرهنگ و دیدگاه های مردم درباره جهان و نحوه گذران زندگی صحبت کرده اند. آنان این تاثیرها را بررسی کرده و نشان داده اند که تکنولوژی که به ظاهر ابزاری بیش برای پیشبرد اهدافمان نیست به تدریج روش ها و دیدگاه های خاصی را به کاربران خود تحمیل کرده و از این رو زندگی آنان را متحول می سازد. این تاثیرات در زمینه اخلاق بیشتر مورد توجه فلاسفه قرار گرفته است، به طوری که آنها متذکر خنثی نبودن تکنولوژی شده اند و در خصوص تاثیر بطئی و عمیق آن به ما هشدار داده اند. عموما دیدگاهی که تکنولوژی را خنثی می داند آن را ابزار و وسیله ای می داند که هرگز نمی تواند تاثیری بر دیدگاه ها، افکار و اندیشه های بنیادین کاربر آن بگذارد. فلاسفه ای که خنثی بودن تکنولوژی را انکار می کنند معتقدند که تکنولوژی تنها به عنوان یک ابزار عمل نمی کند، بلکه گاهی به عنوان موضوعی مطرح می شود که فرد کاربر را برای مهار خود (به عنوان یک ابزار) به کار می گیرد. (ناجی، ۱۳۹۲) یکی از این فلاسفه، فیلسوف معاصر، ماریو بونگه است که معتقد است که تکنولوژی نه تنها از لحاظ فلسفی و اخلاقی خنثی و منفعل نیست، بلکه به وجود آورنده دیدگاه های فلسفی و اخلاقی است. (بونگه، ۲۰۰۳) از این رو می توان حدس زد که تکنولوژی جدید سهم زیادی در جایگاه تفکر در میان جوامع داشته است. در تصور رایج، تکنولوژی به عنوان ابزاری صرف و وسیله ای برای فعالیت های انسانی در نظر گرفته می شود. اما از نظر هایدگر تکنولوژی یک ابزار صرف نیست بلکه نحوی از انکشاف است. (هایدگر، ۱۳۸۴) نزد هایدگر پیدایش تکنولوژی مدرن، نحوه ای از انکشاف حقیقت برای انسان مدرن است که به موجب آن، نگاه انسان مدرن به عالم عوض می شود. اما این نگاه چگونه عوض می شود؟ (مگی و برت، ۱۳۷۴) تکنولوژی آموزشی جدید اگر به تبع تکنولوژی جدید به عنوان زیربنا و یک متغیر مستقل تغییرات اجتماعی مطرح نشود دست کم به عنوان عاملی بسیار موثر در آن محسوب می شود. به نظر می رسد این تکنولوژی به جهت اینکه ویژگی های نرم افزاری بیشتری داشته و شهروندان را در دوران کودکی تحت تاثیر قرار می دهد بیشترین میزان تاثیر را در میان سایر مصادیق تکنولوژی دارد. (ناجی، ۱۳۹۲)
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
امروزه با رشد و پیشرفت تکنولوژی اطلاعات و دانشی شدن اقتصاد جهانی، سازمان ها در محیطی قرار گرفته اند که ناگزیر برای بقای خود و پیروز شدن در دنیای رقابت دانایی محور، باید به دارایی های ناملموس خود اهتمام ورزند. اقتصاد نوین نقش مهمی در افزایش چشمگیر اهمیت سرمایه فکری داشته است. (بیک زاده و پورمحمدی، ۱۳۸۹) در واقع سازمان ها با محیطی روبه رو هستند که مشخصه آن افزایش پیچیدگی و جهانی شدن و پویایی است. لذا سازمان ها برای استمرار و استقرار خود با چالش های نوینی مواجه هستند که برون رفت از این چالش ها مستلزم توجه بیشتر به توسعه و تقویت مهارت ها و توانایی های درونی است که این کار از طریق سرمایه فکری صورت می گیرد. (پهلوانیان، ۱۳۹۱) بونتیس معتقد است، سرمایه فکری منبعی فرار و گریزان است اما زمانی که کشف شود و مورد استفاده قرار گیرد سازمان را قادر می سازد تا با بهره گرفتن از یک منبع جدید در محیط رقابت کند. بونتیس در ادامه پژوهش های خود به این نکته رسیده است که سرمایه فکری جستجو و پیگیری استفاده موثر از دانش (کالای ساخته شده) در مقایسه با اطلاعات (مواد خام) است. (شفیعا و همکاران، ۲۰۰۹) به طور کلی سابقه حضور تکنولوژی های ارتباطی و اطلاعاتی در ایران به یک دهه هم بالغ نمی شود. در این مدت کوتاه، علی رغم شیفتگی های عجیب در این تکنولوژی ها و تلاش های مجدانه برای رواج و گسترش آنها، هنوز هم دانشگاه های ما از مشکلاتی ساختاری و بنیادی در زمینه ارائه خدمات اینترنتی برخوردارند. (منتظرقائم، ۱۳۸۷) سرمایه فکری به سازمان ها کمک می کند تا از دارایی های غیرملموس، که منبع مهم ارزش سازمانی شده، استفاده بهتری ببرند. از سوی دیگر، مفاهیم و تکنولوژی های جدید، سازمان را قادر می سازد تا دانش را ایجاد و ذخیره کند و آن را با کارکنان، تهیه کنندگان، شرکا و مشتریان تقسیم نماید. دانشگاه کارآمد، سرمایه فکری خود را بسیج می کند تا خروجی های فکری آموزشی مورد نظر خود را، با استفاده موفق از راهکارهای ذخیره تجارب (از جمله تکنولوژی ها) به دست آورد. (هارگریس، ۲۰۰۱) از این رو هدف پژوهش حاضر، تعیین تاثیر تکنولوژیست آموزشی بر توانمندسازی سرمایه فکری اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری است، به بیان دیگر این پژوهش در صدد است با بررسی تاثیر تکنولوژیست آموزشی بر توانمندسازی سرمایه فکری اعضای هیئت علمی، به این سوال پاسخ دهد که تکنولوژیست آموزشی چه تاثیری بر توانمندسازی سرمایه فکری اعضای هیئت علمی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری وجود دارد؟
- سوابق مربوط:(بیان مختصر سابقه تحقیقات انجام شده درباره موضوع و نتایج به دست آمده در داخل و خارج از کشور نظرهای علمی موجود درباره موضوع تحقیق)
موسوی و همکاران (۱۳۹۲)، پژوهشی تحت عنوان «تاثیر سرمایه فکری بر عملکرد شرکت های دانش بنیان» را ارائه نمودند. هدف این پژوهش بررسی تاثیر سرمایه فکری بر عملکرد شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری شهر بوشهر می باشد. نتایج پژوهش نشان داد سرمایه فکری تاثیر مثبت و معناداری بر توانمندسازها داشته و این خود عملکرد شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری شهر بوشهر را تحت تاثیر قرار می دهد.
ناجی (۱۳۹۲)، پژوهشی تحت عنوان «روح تکنولوژی مدرن و جایگاه تفکر در مدارس (بررسی ارزش تفکر در تکنولوژی آموزشی رایج)» را ارائه نمود. هدف این پژوهش بررسی جایگاه تفکر در مدارس و تاثیر تکنولوژی مدرن در ارتقای تفکر در مدارس بود. نتایج نشان داد که این تکنولوژی دانش آموزان را در مسیرهایی پیش می برد که آموزش تفکر در آن جای چندانی ندارد و تفکر دانش آموزان را در امور مهم زندگی شان مورد تاکید و توجه قرار نمی دهد. به این ترتیب لزوم جایگزینی یا تجدیدنظر در تکنولوژی آموزشی رایج روشن شده و اهمیت برنامه هایی شبیه برنامه فلسفه برای کودکان و نوجوانان مشخص می گردد.
چوپانی و همکاران (۱۳۹۱)، پژوهشی تحت عنوان «بررسی رابطه بین سرمایه فکری با نوآوری سازمانی» را ارائه نمودند. هدف از این پژوهش بررسی رابطه بین سرمایه فکری و مولفه های آن با نوآوری سازمانی و تعیین سهم نسبی هر یک از ابعاد در پیش بینی نوآوری سازمانی در شرکت سهامی بیمه توسعه می باشد. نتایج نشان داد که تمامی مولفه های سرمایه فکری با نوآوری سازمانی رابطه مثبت و معناداری دارد.
منتظرقائم (۱۳۸۷)، پژوهشی تحت عنوان «تاثیر اینترنت بر افزایش سرمایه انسانی و سرمایه ارتباطی اعضای هیئت علمی و دانشجویان مقطع ارشد و دکتری در دانشگاه های برگزیده» را ارائه نمودند. نتایج نشان داد که دانشگاه های مختلف به لحاظ سطح سرمایه انسانی و سرمایه ارتباطی، وضعیت متفاوتی نسبت به یکدیگر دارند. از سوی دیگر، سطح دسترسی به اینترنت و نیز مصرف اینترنت، به عنوان اصلی ترین متغیرهای مستقل تحقیق، بر سرمایه انسانی و سرمایه ارتباطی در کل جامعه آماری اثرات معنادار دارد. به علاوه نتایج نشان داد که عوامل دیگری در فرایند اثرگذاری دسترسی به اینترنت بر ابعاد فردی سرمایه فکری دخالت دارند. از جمله این عوامل، متغیرهای دانشگاه، گروه آموزشی مرجع، مقطع تحصیلی یا رتبه علمی و جنسیت آنها است.
استفانسن (۲۰۰۶)، در پژوهش خود بر روی دانش آموزان ایسلندی، دیدگاه های آنان را در مورد علم و فناوری و همچنین علوم مدرسه ای مورد بررسی قرار داد. یافته های این مطالعه در مورد نگرش دانش آموزان در علم و فناوری نیز نشان داد که آنان علم و فناوری را برای جامعه مهم توصیف کرده اند و معتقدند که علم و فناوری باعث کشف درمان بیماری ها خواهد شد و به لطف علم و فناوری فرصت های بیشتری برای نسل آینده فراهم خواهد شد. آنان همچنین معتقد بودند که علم و فناوری زندگی ما را سالم تر و آسان تر کرده است.
دیویدسن و اسوسیتس (۱۹۹۸)، طی پژوهشی به «مقایسه آموزش بوسیله چندرسانه ای با آموزش به روش مداد- کاغذی» پرداخت. ۱۳ دانش آموز دوره ابتدایی در جمع اعداد و ۲۸ دانش آموز در تفریق اعداد شرکت کردند. تفاوت قابل ملاحظه ای از نظر دقت بین دو گروه وجود نداشت. اما دانش آموزان گروه آموزش بوسیله چندرسانه ای، از نظر سرعت پاسخ دهی در تفریق اعداد پیشرفت کرده بودند.
- سوال ها:
سوال اصلی:
آیا تکنولوژیست آموزشی بر توانمندسازی سرمایه فکری اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری تاثیر دارد؟
سوال های فرعی:
-
- آیا تکنولوژییست آموزشی بر توانمندسازی سرمایه انسانی اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری تاثیر دارد؟
-
- آیا تکنولوژییست آموزشی بر توانمندسازی سرمایه ساختاری اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری تاثیر دارد؟
-
- آیا تکنولوژییست آموزشی بر توانمندسازی سرمایه رابطه ای اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری تاثیر دارد؟
- اهداف تحقیق: (شامل اهداف علمی۱، کاربردی۲و ضرورتهای۳خاص انجام تحقیق)
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1400-09-28] [ 11:38:00 ب.ظ ]
|