دانلود فایل های دانشگاهی | طراحی رابط کاربر الکترونیکی – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
ز. قابلیت عملکرد در محیط های مختلف
در محتویات و عملکردهای رابط نباید تغییرات اساسی صورت گیرد(گالیتز[۳۳]،۱۹۹۷).
فرایند طراحی واسط کاربر
فرایند طراحی واسطهای کاربر، تکراری است و با بهره گرفتن از مدل حلزونی قابل ارائه است. با مراجعه به شکل (۱)روند طراحی رابط کاربر، چهار فعالیت مجزای ساختاری را در بر دارد.
۱٫ تحلیل و الگوسازی کاربر، وظیفه، محیط و مدلسازی
۲٫ طراحی رابط
۳٫ ساخت رابط
۴٫ اعتبارسنجی رابط
شکل ۰‑۱: مراحل طراحی واسط های کاربری
بنابرین در طراحی واسط های کاربری باید مراحل زیر طی گردد:
-
- تعیین هدفها و مقاصد هر وظیفه
-
- نگاشت هر هدف در تعدادی عملیات مشخص
-
- مشخص کردن دنباله عملیاتی وظایف اصلی و فرعی که در سطح واسط اجرا میشوند که سناریوی کاربر نیز خوانده میشوند.
-
- نشان دادن حالت سیستم
-
- تعریف راهکارهای کنترلی
-
- نشان دادن چگونگی تأثیر پذیرفتن حالت سیستم از راهکارهای کنترلی
- نشان دادن چگونگی تفسیر حالت سیستم توسط کاربر با بهره گرفتن از اطلاعات به دست آمده از طریق واسط (ناظمی، ۱۳۸۴، ص ۱۸۷-۱۸۶).
اصول کلی طراحی رابط کاربر
پژوهشگران اصول متعددی را برای طراحی رابط کاربر پیشنهاد کردهاند. اصول نظری، مراحل تعامل کاربران با رایانه، و عواملی را که بر درک کاربران در تعامل انسان با رایانه تأثیر دارند، شرح میدهند. این اصول اغلب از دستهبندیهایی استفاده میکنند تا تعامل انسان با رایانه را بسنجند و مقایسه کنند. دستهبندیها میتواند بر پایه ویژگیهای سختافزاری و نرمافزاری، خصوصیات و ویژگیهای کاربر، کارهایی که کاربران تلاش میکنند در هنگام استفاده از رایانه انجام دهند یا عوامل دیگر باشد. بر این اساس، پژوهشهای روانشناختی اصولی را برای طراحی رابط کاربر به شرح زیر بیان داشتهاند:
۱- محیط رابط باید محدودیتهای شناختی و فیزیکی انسان را در هر موقعیتی جبران کند. محیط رابط باید ساده و شفاف بوده، مطابق با شیوه عمل کاربر، و مشرف بر چگونگی پیشرفت وی هنگام تعامل با نظام باشد. محیط رابط نباید زیاد شلوغ و به گونهای باشد که کاربر با پیچیدگیها یا اعمال غیرلازم در حین انجام کار، گیج شود.
۲- اجزای فیزیکی محیط رابط باید بر اساس مطالعه محیط و شرایط کار، استفادهپذیری و ویژگیهای انسان طراحی شود. این امر بدان خاطر است که کاربر بتواند به راحتی و به درستی از محیطی مطابق با نیازها و ویژگیهای خود، استفاده کند. برای مثال، طراحی صفحه لمسی برای برنامه پردازش واژگانی در جلسه های طولانی مدت که حرکت دست زیاد است مناسب نیست، اما در بخش اطلاعرسانی یک فروشگاه که توسط کاربران مختلف لمس میشود، سودمند است.
۳- محیط رابط باید یک دست و دارای ثبات باشد. برای مثال، روش های انتخاب، وضعیت متن و دکمههای مهم روی صفحه رابط، نوع قلم و سبکهای متن، طرح کلی صفحات رابط و نحوه مدیریت آن ها باید در همه قسمتهای محیط رابط یک دست باشد.
۴- سبکهای تعامل غیر دستوری در محیط رابط، مانند: کلیک کردن و انتخاب از روی منوها، از زبان دستوری بهتر است. همچنین، برای کاربر حرفهای باید نوع پیشرفتهای از تعامل در نظر گرفته شود تا توانایی حرکت سریع از طریق سطوح مختلف منوها را داشته باشد
۵- محیط رابط باید خطاها را با ارائه پیامهای خطای ساده و مختصر کنترل کند تا به کاربر در اصلاح و اجتناب خطا در آینده کمک نماید.
۶- محیط رابط باید از فرایند برگشتپذیر حمایت کند (برای مثال، قابلیت برگشت ـUndo ـ در بسیاری از نظامها.(
۷- محیط رابط باید از ابتدای فرایند طراحی در معرض آزمون استفادهپذیری باشد و همچنین در هر بار طراحی باید تا حد زیادی بهبود یابد و از مشکلات آن کاسته شود.
۸- اساسیترین اصل آن است که محیط رابط باید مطابق نیازهای کاربر طراحی شود و قابلیت تکمیل شدن و بهبود در آینده را داشته باشد .(Gary, 1991).
مدلهای طراحی رابط کاربر
به هنگام طراحی یک واسط کاربر، چهار مدل مختلف به کار میآیند. مهندس نرمافزار، مدل طراحی را ایجاد می کند، مهندس فاکتورهای انسانی (یا مهندس نرمافزار) مدل کاربر را تعیین می کند، کاربر نهایی یک تصویر ذهنی میسازد که غالباً مدل ذهنی کاربر را به وجود می آورند. پیادهکنندگان سیستم نیز یک تصویر ایجاد میکنند. متاسفانه هر یک از این مدلها ممکن است تفاوت قابل ملاحظهای با یکدیگر داشته باشند. نقش طراح واسط، رفع اختلافات و به دست آوردن یک نمایش منسجم و سازگار از واسط است.
مدل طراحی کل سیستم، تلفیقی از نمایش داده ها، معماری، واسط و بازنمایی رویه ای نرمافزار میباشد. تعیین نیازها ممکن است محدودیتهای خاصی را مطرح کند که به تعیین کاربر سیستم کمک میکنند. اما طراحی واسط، اغلب تنها لازمهی مدل طراحی است.
مدل کاربر، نمایی از کاربران نهایی سیستم را ترسیم می کند. برای ساخت یک رابط کار مؤثر، تمام کار طراحی باید با درک درستی از کاربران مورد نظر، از جمله مشخصات سن، جنسیت، تواناییهای جسمی، سابقه تحصیلی، فرهنگی و یا قومی، انگیزه، هدفها و شخصیت آنها، آغار گردد. به علاوه کاربران را میتوان در گروه های زیر طبقه بندی کرد:[۳۴]
کاربران مبتدی:
از دانش نحوی سیستم برخوردار نیستند و دانش معنایی آنها از برنامه کاربردی یا کاربرد رایانه به طور کلی اندک است.
کاربران مطلع و دورهای:
دانش معنایی معقول از برنامه کاربردی دارند، اما به یادآوری نسبتاً کم دانش نحوی لازم برای کاربرد نیاز دارند.
کاربران مطلع و دائمی:
دانش نحوی و معنایی مناسب را دارند که اغلب به مشخصه کاربر ماهر منجر می شود، یعنی کاربرانی که به دنبال میانبرها و حالتهای اختصاری تعامل هستند.
ادراک سیستم (مدل ذهنی کاربر):
تصویری از سیستم است که کاربر نهایی در ذهن خود ایجاد می کند. مثلا اگر از کاربر یک واژهپرداز خاص بخواهیم تا کارکرد آن را توصیف کند، پاسخ او بر اساس درک او از سیستم است. صحت توصیف بستگی به شرح حال کاربر (به عنوان مثال جواب کاربر مبتدی در نهایت مجمل و ناقص است) و آشنایی کلی با نرمافزار در حیطه برنامه کاربردی دارد.
کاربری که درک کاملی از واژهپردازها دارد، اما تنها با واژهپرداز خاصی کار کردهاست، در عمل نسبت به تازهکاری که هفتهها وقت صرف یادگیری سیستم نموده، ممکن است توصیف کاملتر و جامعتری را ارائه دهد.
تصویر سیستم، ترکیبی از نمود بیرونی سیستم رایانهی (یعنی ظاهر و عملکرد رابط) به همراه تمامی اطلاعات پشتیبان (کتابها، دستنویسها، نوارهای ویدئویی و فایلهای راهنما) است که نحو و معنا شناسایی سیستم را توصیف میکنند. زمانی که تصویر سیستم و درک سیستم یکسان باشند، عموماً کاربران با نرمافزار احساس راحتی نموده و طور مؤثر آن را به کار میبرند. به منظور ادغام مدلها، مدل طراحی باید سازگاری با اطلاعات موجود در مدل کاربر توسعه یافته باشد و تصویر سیستم اطلاعات نحوی و معنایی درباره واسط را دقیقاً منعکس کنند. (سفاح[۳۵] و جواهری[۳۶]۲۰۰۰ (
طراحی رابط کاربر الکترونیکی
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1401-09-24] [ 02:38:00 ب.ظ ]
|