-برنامه ریزی گردشگری از نظر مرفی (MURPHY ):
(( آینده نگری وتغییرات منظم در یک سیستم درحصول به گسترش ورشد وتوسعه به گونه ای که باعث افزایش منافع اختصاصی ،اقتصادی وزیست محیطی گردد)).(منشی زاده ، ۱۳۷۶ ، ص ۸۸)
۲-۱۶- برنامه ریزی استراتژیک
امروزه تغییر و تحولات مداومی که در محیط گردشگری شکل میگیرد، مقاصد را ناگزیر می سازد تا به طور دائم بر رویدادهای داخلی وخارجی و روندها نظارت داشته باشند و بدین ترتیب بتوانند در زمان مناسب و بر حسب ضرورت خود را با تغییرات وفق دهند. آنها باید برای بقای خود به شیوه ای زیرکانه این تغییرات محیطی را شناسایی کرده و خود را با آنها سازگار نمایند. این مقاصد بیش از گذشته نیازمند برنامه ریزی استراتژیک و تعاملی کارآمد با محیط پیرامون خود می باشند و آن دسته از مقاصد گردشگری می توانند به آینده خود در جذب گردشگران امیدوار باشند که بخوبی بتوانند از این فرصت های نوظهور محیطی بهره گرفته و از تهدیدهای به وجود آمده ناشی از آن پرهیز نمایند.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

تغییرات ذکر شده، امروزه به حدی زیاد شده که به گفته یکی از صاحب نظران مدیریت، رابرت واترمن ((در محیط تجارت کنونی)) بیش از هر دوره و زمان گذشته تنها چیزی که ثابت و پایدار مانده است همان پدیده تغییر می باشد. (فرد آر، ۱۳۷۹ ، ص۳۰ ).
این موضوع برای مقاصد گردشگری به واسطه تاثیر زیادی که از محیط پیرامون خود پذیرا هستند، نیازمند تامل و تعمق بیشتری است. در این راستا تنها ابزاری که می توان از آن استفاده نمود، استراتژی ها هستند. استراتژی ها با در نظر گرفتن شرایط در حال تغییر امکان موفقیت و دست یابی به اهداف بلند مدت را فراهم می نمایند. کارکرد دیگر استراتژی ها آن است که زمینه ساز توسعه گردشگری پایدار می باشند، رویکردی که امروزه از توجه ویژه ای برخوردار بوده و در پی آن است که ضمن تحقق منافع اقتصادی، اجتماعی ـ فرهنگی و زیست محیطی گردشگری برای جامعه امروزی، این منافع را برای آیندگان نیز حفظ نماید.
با عنایت به مطالب فوق هدف اصلی این بخش تدوین برنامه استراتژیک گردشگری وروستای گردشگری آهو است که در چند مرحله تحقیقاتی تحقق می یابد. در مرحله اول تلاش می شود با بررسی نظرات خبرگان ماموریت و چشم انداز بخش گردشگری منطقه طراحی وتدوین گردد. سپس عوامل داخلی و خارجی حاکم بر گردشگری منطقه شناسایی شده و مورد بررسی، تجزیه و تحلیل قرار می گیرد و در مرحله بعد اهداف بلندمدت گردشگری منطقه شناسایی می شود.
پس از تعیین اهداف داده های حاصل از بررسی محیط داخلی و خارجی مقایسه شده و بدین ترتیب استراتژی های کلان تدوین می شود. در مراحل نهایی این بخش تلاش می شود تا ضمن انتخاب مناسبترین استراتژیها، استراتژی های خرد نیز تدوین گردد.
قبل از ورود به بحث تدوین استراتژی ها، به منظور ایجاد ذهنیت ، اصطلاحات و مفاهیم مورد استفاده در طرح به صورت زیر تعریف می گردند. (شاهد ، ۱۳۸۸ ،‌ ص ۴۸)
۲-۱۷- مدل مفهومی برنامه ریزی استراتژیک گردشگری منطقه
مدل مفهومی این تحقیق، مدل مدیریت استراتژیک فرد آر دیوید و مدل ریچارد ال دفت می باشد. فرایند مدیریت استراتژیک در چهار چوب والگوی متداول و قابل قبول دیوید به شرح زیر می باشد. این الگو شامل سه بخش اصلی زیر مطابق شکل(۱۱) می باشد.
الف: تدوین استراتژی
ب: اجرای استراتژی
ج: ارزیابی استراتژی
شکل شماره ۱۱ = الگوی جامع مدیریت استراتژیک
منبع : دیوید،۱۳۸۴ ،‌ ص۱۰۳
طبق الگوی ریچارد ال دفت فرایند مدیریت استراتژیک را می توان در چند بخش مطابق شکل شماره (۱۱) معرفی کرد. همچنین لازم به ذکر است که مکتب مورد نظر در این طرح مکتب ترکیبی(تجویزی- توصیفی) برنامه ریزی استراتژیک می باشد.
۲-۱۸- مراحل برنامه ریزی استراتژیک
باتوجه مدل های معرفی شده مراحل برنامه ریزی استراتژیک مطابق چارچوب زیر صورت خواهد گرفت.
جدول شماره۵ - مراحل برنامه ریزی استراتژیک

ردیف سطوح استراتژی مرحله توضیح فعالیتها
۱ استراتژیهای کلان مرحله صفر(شروع) - تعیین چشم انداز و ماموریت
- تدوین اهداف
مرحله ورودی - بررسی عوامل داخلی و تشکیل ماتریس (IFE) با ضرایب و رتبه بندی
- بررسی عوامل خارجی و تشکیل ماتریس (EFE) با ضرایب و رتبه بندی
مرحله مقایسه - تشکیل ماتریس تهدیدات،فرصت ها،نقاط قوت و ضعف (SWOT)
- تشکیل ماتریس داخلی و خارجی (IE)
مرحله تصمیم گیری - فرموله کردن ماهیت استراتژی اصلی مقصد گردشگری بر اساس ماتریس IE
- اولویت بندی استراتژیهای استخراج شده بر اساس ماتریسQSPM
۲ استراتژیهای خرد
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...