ارائه چارچوبی برای امکان پذیری استخراج نیازمندیها در سازمانهای بزرگ ... |
۴-۴ ارزیابی و تفسیر خوشهها ۶۹
فصل پنجم (نتیجه گیری و پیشنهادات) ۷۲
۵-۱ نتیجه گیری ۷۲
۵-۲ مشکلات و نقاط ضعف کارهای مرتبط ۷۲
۵-۳ مزایا و ویژگیهای روش پیشنهادی ۷۳
۵-۴ کارهای آینده ۷۴
پیوست – منابع و مآخذ ۷۵
Abstract 76
فهرست جداول
جدول۲-۱: مقایسه روشهای سنتی استخراج نیازمندیها ۳۶
جدول۲-۲: مسائلی در ارتباط با نیازمندیهای تطبیق شده ۴۷
جدول۳-۱: معیارهای SSE و ASC 57
جدول۳-۲: بررسی برخی روشهای اولویت بندی ۵۹
جدول۳-۳: تعیین ضریب شاخص (درجه اهمیت) ۶۲
جدول۳-۴: تعیین درجه اهمیت نیازمندی ۶۲
جدول۳-۵: تعیین ضریب شاخص ۶۳
جدول۴-۱: جدول پیام ۶۵
جدول۴-۲: نتیجه خوشه بندی و اولویت بندی نیازمندیها ۶۹
فهرست شکلها
شکل۲-۱: فرایند داده کاوی و کشف دانش ۲۰
شکل۲-۲: استفاده از داده کاوی در استخراج نیازمندیها ۴۰
شکل۲-۳: شبکه اجتماعی ۴۳
شکل۲-۴: روش مبتنی بر سناریو ۴۴
شکل۲-۵: مدل تکرار پذیر استخراج نیازمندیهای جامع ۴۶
شکل۳-۱: مراحل اصلی راهکار پیشنهادی ۵۳
شکل۳-۲: گامهای مرحله آماده سازی و پیش پردازش داده ۵۴
شکل۳-۳: تعیین اولویت ۶۱
شکل۳-۴: ترتیب اولویت ۶۲
شکل۴-۱: نمایی از یک پردازش در نرمافزار RapidMiner 67
شکل۴-۲: نمایی از مصور سازی دادهها در نرمافزار RapidMiner 67
شکل۴-۳: استفاده از عملگرها در مراحل پیاده سازی ۶۸
فصل اول
مقدمه و کلیات تحقیق
فصل اول
مقدمه و کلیات تحقیق
۱-۱ مقدمه
مهندسی سیستم سعی میکند تا نیازمندیهای سیستم را تشخیص دهد که این عمل با همکاری مشتریان، کاربران و تمامی ذینفعان انجام میشود [۱]. مدیریت ارتباط با شهروند یکی از مباحث اصلی در مدیریت دولتی نوین محسوب شده و از اهمیت بسیاری برخوردار است. در مدیریت ارتباط با شهروند تمرکز اصلی بر شهروند محوری است و بهبود خدمت رسانی و پاسخ گویی به شهروندان بر اساس نیازهای ایشان، هدف اصلی محسوب میشود. در واقع درک درست از نیازها و خواستههای گروههای مختلف شهروندان و ارائه خدمات مناسب با این نیازها، موضوعی است که باید در مدیریت ارتباط با شهروند مورد توجه قرار گیرد [۲].
۱-۲ مهندسی نیازمندیها
خروجی فرایند مهندسی سیستم تعریفی از یک سیستم کامپیوتری یا محصول است. در این مرحله نیز این مشکل وجود دارد که چگونه مطمئن شویم که تعریف ارائه شده از سیستم نیازهای مشتری را برطرف میکند و انتظارات او را رفع میسازد. برای این منظور نیازمند به طی فرایند مهندسی نیازمندیها هستیم. این فرایند مکانیزمهای مناسب را فراهم میآورد تا تشخیص دهیم مشتری چه میخواهد، نیازهای تحلیل چیست، یک راه معقول کدام است و ابهامات نیازمندی در کجا هستند.
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
مهندسی نیازمندیها دارای پنج فاز مهم زیر میباشد [۱]:
استخراج[۱] نیازمندیها: در این فاز اهداف سیستم و یا محصول مشخص میگردد و نیز اینکه چه چیزی انجام میگیرد، سیستم و یا محصول چگونه نیازهای تجاری را رفع میکنند.
تحلیل[۲] نیازمندیها: هنگامیکه نیازها جمع آوری شدند عمل تحلیل روی آنها انجام میگیرد. تحلیل، نیازمندیها را در زیر دستههایی خاص دسته بندی میکند، ارتباط هر کدام را با دیگری بررسی نموده، جامعیت و ابهامات آنها را تست و نیازمندیها را بر اساس نیاز مشتری اولویت بندی میکند.
تعریف مشخصات[۳] نیازمندیها: در این فاز بر اساس تعریف ایجاد شده از سیستم، یک مدل از آن ساخته میشود.
اعتبار سنجی[۴] نیازمندیها: در این فاز نیازمندیها برای وجود ابهامات مورد آزمایش و بررسی دقیق قرار میگیرند.
مدیریت[۵] نیازمندیها: این فاز مجموعهای از فعالیتها را تعریف میکند که باعث میشوند تیم پروژه بتواند تعیین، کنترل و ردگیری نیازمندیها و تغییرات آنها را در هر زمان مدیریت کند.
این پنج فاز مکانیزم مناسبی جهت درک خواستههای ذینفعان، تحلیل نیازها، تعیین امکان پذیر بودن پروژه، مذاکره در مورد راه حل قابل قبول، تعیین راه حل به صورت شفاف، اعتبار سنجی خصوصیات و مدیریت نیازمندیها در زمان اعمال آنها به سیستم عملیاتی میباشد.
هدف از فاز اول تعیین این موضوع است که چه مسائلی نیاز به حل شدن دارند. در فاز دوم درک ارتباط بین نیازمندیهای گوناگون مشتری و شکل دادن به ارتباطات برای دستیابی به نتیجه موفق انجام میشود. در فاز سوم از روشهایی چون ایجاد یک مدل ملموس از سیستم میتواند به تعیین نیازمندیها کمک کند. در فاز چهارم توسط بازبینی مدل به اعتبار و صحت سنجی نیازهای ثبت شده پرداخته و در فاز آخر به مدیریت این فرایند که شامل تعیین، کنترل و پیگیری نیازها و تغییرات آنها میباشند، میپردازیم.
۱-۳ استخراج نیازمندیها
استخراج نیازمندیها به عنوان اولین و مهمترین فاز از پنج فاز مهندسی نیازمندیها میباشد. هدف استخراج نیازمندیها تعیین این مطلب است که چه مسائلی نیازمند حل شدن هستند. بیشتر سیستمهایی که در صنعت نرم افزار ساخته میشوند نمیتوانند نیازهای کاربران را برآورده کنند. کیفیت نیازمندیها برای موفقیت یک پروژه حیاتی است. استخراج نیازمندیها فاز اول مهندسی نیازمندیها است و نقش مهمی در طول چرخهی عمر توسعهی نرم افزار دارد. این فاز شامل مسائل اجتماعی، ارتباطی و تکنیکی و درگیر بیرون کشیدن نیازمندیهای مشتری است و یکی از فعالیتهای کلیدی و پیچیده محسوب میشود، زیرا در اکثر موارد کاربران از نیازهای خود آگاه نیستند و اختلاف در نقاط دید طرز تفکر و انتظارات بین کاربران و تحلیلگران این کار را مشکل و چالش برانگیز ساخته است. برای پشتیبانی و بهبود فرایند استخراج تکنیکهای زیادی با نقاط ضعف و قدرت متفاوت وجود دارند اما مهندسان نیازمندی همواره برای انتخاب تکنیک مناسب از بین این تکنیکها مشکلاتی دارند. مهمترین دلیل آن این است که یک تکنیک برای همهی موقعیتها مناسب نیست و موقعیت در طول فرایند استخراج تغییر میکند. نقل قولی از فردریک بروکس جواب این سؤال را که “چرا نیازمندیها اینقدر اهمیت دارند” میگوید: سختترین بخش ساخت یک سیستم نرمافزاری تصمیم گیری دقیق در مورد این است که چه چیزی باید ساخته شود. بخشهای دیگر عمل درک نیازمندیها به سختی وضع کردن نیازمندیهای فنی مجزا نیست که شامل همه رابطههای افراد، ماشینها ، و سیستمهای نرم افزاری دیگر است. بخشهای دیگر سیستم حاصل را اینقدر عاجز نمیکنند اگر اشتباه انجام شود. هیچ بخش دیگری سختتر از این نیست که بعداً تصحیح شود. استنباط ، تحلیل ، و خوب نوشتن نیازمندیها سختترین بخشهای مهندسی نرم افزار هستند. به هر حال به نقل قول از کارل ویگرس “اگر شما نیازمندیها را درست نگیرید هیچ اهمیتی نخواهد داشت که شما چیزهای دیگر را چقدر خوب انجام داده باشید".
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1400-09-28] [ 08:15:00 ب.ظ ]
|