فایل های دانشگاهی -تحقیق – پروژه – ۲-۱-۱۰ تکنیکهای اجرایی تبلیغات بازرگانی – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
تبلیغاتی که مربوط به بنیاد امور بیماریهای خاص است از این نوع است.
جاذبههای جنسی:
در این نوع از تبلیغات تجاری با بهرهگیری از روانشناسی جنسی، ایجاد حساسیت نسبت به محرکهای بینایی شهوانی و برانگیختن میل جنسی با بهره گرفتن از آشکار کردن اعضای محرک زن و مرد که در هر فرهنگی متفاوت است برای دستیابی به اهداف تبلیغاتی تلاش میکنند. (محبی، ۱۳۸۱، ۳۷۹)
۲-۱-۱۰ تکنیکهای اجرایی تبلیغات بازرگانی
در کنار استفاده از جاذبههای تبلیغاتی یک گروه تبلیغاتی باید بداند که چگونه جاذبهای را که برای تبلیغ در نظر گرفته است به تصویر بکشد و از چه تکنیکهایی برای به تصویر کشیدن آن استفاده کند. در عین حال که انتخاب جاذبه برای تبلیغ مهم است نحوه اجرای آن با بهره گرفتن از تکنیکهای خاص نیز حائز اهمیت است. پیام تبلیغاتی به اشکال متعددی میتواند ارائه شود. برخی از مهمترین این تکنیکها در زیر آورده شده است که برای تدوین تبلیغ از آن ها میتوان بهره گرفت.(محمدیان، ۱۳۸۸)
موزیکال (پیام آهنگین)
در این سبک یک یا چند شخصیت کارتونی نشان داده میشود که مشغول خواندن آوازی درباره یک کالا یا خدمات هستند. دلیل اصلی استفاده از این شیوه این است که به خاطر سپردن و به یادآوردن اشعار و ترانه ها، ساده است و به راحتی در ذهن حک میشود. اگر موسیقی و ترانه آگاهانه به کار گرفته شود، قطعاً میتواند مؤثر و جذاب باشد ولی اشاعه و گسترش روحیه ابتذال با قطعات ظاهراًً آهنگین ناموزون و نامفهوم در درازمدت نتیجه عکس میدهد. (یگانه دوست، ۱۳۸۰)
سبک زندگی
در این شیوه مناسبت یک کالا با سبک زندگی نشان داده میشود. سبک زندگی یک الگوی زندگی فردی است که در فعالیتها، دلبستگیها و افکار شخصی بیان میشود. سبک زندگی چیزی بیش از شخصیت یا طبقه اجتماعی شخص است. این سبک شامل الگوی کامل عمل و عکسالعمل فرد در جهان است.(محمدیان،۱۷۱،۱۳۸۸)
برشی از زندگی روزمره
روش برشی از زندگی روزمره یک شیوه دراماتیک قدیمی است که در آن بازیگران داستانی را به نمایش میگذارند که با یک مشکل شروع می شود و در نهایت مارک کالای شرکت تبلیغی به عنوان راهحل ارائه میشود. بیننده باید مشکل را در غالب یک فضای واقعی احساس کند و پاداش و راهحلی که ارائه میشود، متناسب با مشکل باشد. از آنجا که در بسیاری از تبلیغات حل مشکل مشتری روش مناسبی به نظر میرسد از این رو تکنیک برشی از زندگی روزمره زیاد در تبلیغات به چشم میخورد. (همان منبع،۱۷۲)
مشکل/ راهحل
این سبک مشکلی را شناسایی میکند که محصول مورد نظر میتواند آن را حل نماید. عمدتاًً برای نمایش دادن وجه تمایز محصول و همزمان ایجاد چند لحظه سرگرمی برای مخاطب به کار میرود.
تخیل
این سبک یک فضای تخیلی و رویایی در اطراف محصول یا خدمات و به کارگیری آن میآفریند. در این سبک، برجستهسازی و جذاب کردن محصول به کمک خیالپردازی انجام میشود.(فروزفر،۱۳۹۰،۱۲۲-۱۲۰)
مهارت و خبرگی فنی
این سبک مهارت و کارایی فنی شرکت در تولید محصول را به نمایش میگذارد. دقت در تولید، توجه خریدار به شایستگی فنی محصول یا شرکت و تجربه طولانی شرکت در این سبک مطرح میشود.
شوخی و طنز
این سبک مخاطبان را سرگرم میکند، تصویرهای ناخوشایند و منفی را میزداید و شخصیت دوستداشتنی و بامزهای از محصولات فاقد وجه تمایز قوی در نزد مصرفکنندگان ایجاد میکند. تبلیغات به سبک شوخی و طنز جنبه ذهن گرایانه دارد و میتواند حواس مخاطب را از محصول پرت کند. از این سبک باید با احتیاط استفاده کرد و مراقب بود که برداشتهای تردیدآمیز در ذهن مخاطب ایجاد نشود.
انیمیشن (نقاشی متحرک)
در این سبک از شخصیتهای نقاشی شده، عروسکی و خمیری استفاده میشود که علاوه بر قدرت سرگرمکنندگی، میتوانند پیامهای دشوار را به راحتی انتقال دهند و دسترسی به بازارها و مخاطبان خاص را ممکن سازند. (همان منبع،۱۲۳-۱۲۲)
مقایسه
مقایسه کالاهای شرکت خود با رقبا یکی از شیوه های اجرایی ارائه پیام است. در واقع با مقایسه یک کالا با کالای دیگر سؤالهای بیننده پاسخ داده میشود. اصول مقایسه به طور مستقیم با کالای رقیب و نام بردن از آن در تبلیغات بسیاری از کشورها منع شده است زیرا در بسیاری از موارد موجب جنگ شرکتها و تخریب وجهه ی رقبا میشود و خصومت بین رقبا را افزایش میدهد. البته، امروزه به طور غیرمستقیم از شیوه مقایسه و تبلیغ استفاده میشود.
روش سریالی
در این شیوه که به روش “انتظاری” مشهور است، آگهی تبلیغاتی طی چند مرحله ارائه میشود و هر مرحله ی تبلیغ دارای پیام خاص خود است که بخشی از کل پیام میباشد. این روش بیشتر برای مشتاق و کنجکاو کردن مخاطب نسبت به کالای مورد تبلیغ است.(اکرامی،۱۳۸۹، ۲۱۰-۲۰۹)
ارائه تائیدیه
در این روش از یک منبع دوست داشتنی و قابل اعتماد برای تأیید کالا استفاده میشود. در این
خصوص هم از افراد شهیر و هم از افراد غیرمشهور میتوان استفاده کرد. البته بینندگان بیشتر تحت تأثیر افراد مشهور قرار میگیرند این نکته را نیز باید مورد توجه قرار داد که ممکن است فرد مشهوری که از او در تبلیغ کالای خود استفاده کردهایم بنا به عللی در جایی از او کرداری ناشایست نیز سر بزند که وجههاش خراب شود. این موضوع برروی محصول ما بیتأثیر نیست. (همان منبع، ۲۱۳)
داستانگویی
تکنیک داستانگویی شبیه ساختن یک فیلم کوتاه است با این تفاوت که داستان باید درعرض زمان کوتاه مثلاً حدود ۳۰ ثانیه شروع شود، پیگیری گردد و به اتمام برسد. در این تکنیک، بخش گفتاری برروی تبلیغ خوانده میشود و گوینده مشهود نیست.
تبلیغ دو تکه
در این شیوه دو تبلیغ به هم مرتبط از یک شرکت که یک خط متصل عقیدهای را دنبال میکنند ارائه و هنگام پخش از تلویزیون در بین این دو تبلیغ، یک تبلیغ کاملاً جداگانه از محصول دیگر مربوط به شرکت دیگر پخش میگردد که هیچ ربطی به شرکت و محصول اول ندارد؛ به عبارت دیگر در این شیوه به پخش تلویزیون گوشزد میشود که نخست ۱۵ ثانیه اول از تبلیغات را پخش کند و بعد از آن تبلیغ یک شرکت دیگر را قرار دهد و سپس مجدداً قسمت دوم تبلیغ شرکت مورد نظر پخش شود.
نمای نزدیک
تلویزیون اساساً رسانهای برای خلق تصاویر نمای نزدیک است. بزرگترین صفحه تلویزیون برای
نمایش دادن تمامی اجزای موجود در صحنه نمایش تبلیغ کوچک است. نمای نزدیک میتواند مورد استفاده شرکتهاو رستورانهای تولید کننده انواع غذاهای پخته برای نشان دادن غذاهایشان از نزدیک برای تحریک اشتهای بیننده به کار گرفته شود. در این شیوه صدا غالباً برروی تصویر به کار گرفته میشود و نقش ثانویه در تبلیغ را برعهده دارد.
رتوسکوپ
در این تکنیک سکانسهای انیمیشن و واقعی به شکل جداگانه تهیه شده و سپس درهم ترکیب میشود مثلا یک پسر بچه واقعی ممکن است به نمایش درآید که در حال غذا خوردن است و در عین حال یک حیوان به شکل کارتون بر روی شانه او در حال بالا و پایین پریدن است.(محمدیان،۱۶۸،۱۳۸۵-۱۶۴)
فرد سخنگو
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1401-09-24] [ 04:31:00 ب.ظ ]
|